Betalt søk, reklame på Google og Bing

De fleste kjøpsreiser inkluderer et søk i søkemotoren til Google eller Bing. Visste du at du kan kjøpe deg til synlighet?

Enkelt forklart er betalt søk reklame på en søkemotor. Dette kalles også SEM, søkemotorannonsering, Google Ads/Adwords og Bing Ads. Det som er unikt med denne «kanalen» er at man kan sørge for at man er synlig i øyeblikket noen søker etter dine tjenester eller produkter. 

Reklame på Google og Bing – betalt søk

Hvis du gjør et google søk etter produkter eller tjenester, er det en stor sjanse for at de øverste resultatene er reklame. Du kjenner de igjen ved at det står «sponset» rett over. Enkelt forklart, har de betalt for å være synlige når akkurat DU søker. 

Hvordan reklame fungerer på Google og Bing

Søkemotorannonsering er svært forskjellig fra det vi tenker på som tradisjonell markedsføring. Den største forskjellen er når og hvem som blir eksponert for annonsene.

I søkemotorannonsering byr du på «søkeord» eller fraser. Annonsene blir kun vist til de som søker etter «søkeordene» du har valgt å inkludere, i øyeblikket de er på utkikk. Dette gjør at vi ser en veldig høy kvalitet på trafikken inn til nettsiden og konverteringer fra disse kanalene.

Målretting i søkemotorannonsering

Et stort aspekt av målrettingen ligger i utvelgelsen av søkeord og fraser. Man benytter seg også av andre former for videre segmentering i form av:

Hvordan velge søkeord

Når vi velger søkeord er det hovedsaklig to ting vi tar utgangspunkt i. Det første er dine ønsker. Ingen kjenner kundene og kjøpsreisen til egen bedrift like godt som du. 

Et annet viktig steg er søkeordsanalysen. Gjennom ulike verktøy som Google search console og Semrush identifiserer vi ulike søkeord og fraser folk søker på og hvilken «intensjon» søkene har. Resultatet av analysen går vi gjennom sammen med deg, så finner vi de mest effektive søkeordene. 

Trenger du hjelp med søkemotorannonsering?

Contact Form