Reklame på sosiale medier

Bli synlig for målgruppen din der de er. Sånn her annonserer vi på sosiale medier.

I jungelen av ulike sosiale medier kan det være vanskelig og strekke til over alt – derfor er vi her. Ni av ti nordmenn bruker sosiale medier, men vi bruker de svært forskjellig. Ulike sosiale medier har forskjellige brukere, funksjoner og muligheter. 

Hvilket sosialt medie burde du annonsere på?

Det finnes ikke et universielt svar på hvilket sosiale medie du skal prioritere. Det første du må ta stilling til er om målgruppen bruker kanalen. Deretter må du ta stilling til hvordan målgruppen bruker kanalen og hva målet til kampanjen er. Her er de sosiale mediekanalene vi annonser på mest og deres bruksområder. 

Reklame på Facebook

Over 3.5 millioner av voksne nordmenn har en Facebook-profil. Ulike demografier bruker derimot ikke kanalen likt. Fortsatt kan vi dele opp i noen generelle råd og best practices for kanalen.

Hvordan bruker folk Facebook?

Majoriteten bruker Facebook til å holde seg oppdatert på venner og families aktivitet, store hendelser i nær krets og arrangementer. Facebook har også blitt en viktig kilde for nyheter, hvor 1 av 3 bruker Facebook for å holde seg oppdatert.

Vi bruker bruker også Messenger til å kommunisere med familie, venner og bekjente. 

Hvem bruker Facebook?

Hele 2/3 deler av Norges voksne befolkning er på Facebook daglig. Selv om vi fleste er på Facebook er det en målgruppe som bruker kanalen hyppigst – 40-59 år. 

Innhold til Facebook

Facebook og Instagram (Meta) har et utrolig godt verktøy for annonsering hvor man kombinerer egne data og Meta sin data. Dette bidrar til en svært god og effektiv segmentering av målgrupper. 

I tillegg får man også muligheten til å laste opp annonser i flere ulike formater slik som: videoer, bilder, karuseller, arrangementer, stories, collection ads og instant experience

Reklame på Instagram

Instagram er like bak Facebook og Snapchat med 2.75 millioner brukere. Facebook og Instagram deler annonseplattform, noe som gjør det svært effektivt å annonsere på disse plattformene. Selv om det er svært mange likheter mellom de to sosiale mediene er de fortsatt svært ulike. Som oftest foreslår vi å kombinere disse to. 

Hvordan bruker folk Instagram?

Vi bruker Instagram for å holde oss oppdatert på venner, kjendiser, influensere og merkevarer. Her forventer vi å finne inspirasjon, underholdning og informasjon. 

Utenom publiseringer, bruker man Instagram for å kommunisere med andre gjennom DM (direct message), interaksjon med stories og kommentarfelt. 

Hvem bruker Instagram?

64% av den voksne befolkningen har Instagram. Den største brukergruppen er 18-29 år, etterfulgt av 30-39 åringer. 

Innhold til Instagram

Her er det flere av de samme formatene som på Facebook. Forskjellen er at det ofte krever en høyere kvalitet på innholdet for at det skal være tilpasset mediet og publikums forventning. Formater som passer til annonsering er : Videoer/animasjoner (6-60 sek), bilder, karusell, reels og stories

Reklame på Tiktok

Tiktok har tatt den norske befolkningen med storm og har kommet for å bli. Det er over 1.26 millioner registrerte brukere over 18 år, og en langt høyere frekvens som er under 15 år. Dette er blitt en kanal som ikke bare er viktig nå, men også får merkevaren din fremover. 

Hvordan bruker folk Tiktok?

Mange bruker Tiktok som tidsfordriv med en forventning om å bli underholdt av variert og ufiltrert innhold. På Tiktok følger man kjendiser, influensere og innholdsprodusenter (mikro-influensere), og venner. 

Vi ser også en økende trend, ved at flere og flere bruker de i undersøkelsen av merkevarer / produkter.

Man kommuniserer både i og utenfor kanalen, ved deling av videoer. 

Hvem bruker Tiktok?

I tillegg til 1.26 millioner voksne brukere, er også 55% av alle 8-19 åringer på Tiktok hver dag. Den eneste kanalen som slår Tiktok for denne demografien er Snapchat. 

Innhold til Tiktok

På Tiktok finner vi svært varierende innhold, men video i stående format er sentralt. Man har mellom 15 sekunder – 3 minutter pr. publisering, men det er viktig at videoene ikke inneholder «dødtid». Uavhengig av lengde må videoene engasjere fra start til slutt

Reklame på Snapchat

Snapchat er den nest største sosiale medie kanalen i Norge med at 65% av den voksne befolkningen bruker kanalen. 

Dette er en av kanalene som varierer mest i bruk blant de ulike demografiene. 

Hvordan bruker folk Snapchat?

På snapchat har man spontan og hverdagslig kontakt med venner, familie og bekjente, gjennom bildedeling og chat. De yngre demografiene bruker også kanalen til nyheter, følger influensere og Vlogger (Videoblogger). 

Hvem bruker Snapchat?

Målgruppen som bruker Snapchat mest er 18-29 år, hvor hele 70% av målgruppen bruker appen daglig. Den norske befolkningen i sin helhet bruker 49% Snapchat hver dag. 

Snapchat er derfor et medie hvor man kan nå de fleste målgrupper, men særlig viktig å huske på hvordan målgruppen bruker kanalen. 

Innhold til Snapchat

På Snapchat publiseres innhold som bilder, video med lyd i fokus, story ads, filtere og linser. Her har man muligheten til å lage innhold som er enkelt for brukere å interagere med. 

Reklame på LinkedIn

LinkedIn skiller seg ut fra de andre sosiale mediene, fordi det er en definert B2B-kanal. Dette betyr at folk er i jobb-modus, noe som gjør at B2B budskap presterer godt her. Man har også målrettingsmuligheter som gjør at man kan målrette mot yrkesgrupper, ansenitet, bedriftsstørrelse med fler.  

Hvordan bruker folk LinkedIn?

Når du lager en profil på LinkedIn så er den profesjonelle kompetansen og erfaringen din som står i fokus. Det faglige fungerer også som bakteppe på hvilke type innlegg man publiserer og interagerer med. Innleggene kan klassifiseres som kunnskap og informasjonsdeling. 

Hvordan bruker folk LinkedIn

LinkedIn vokser over alle industrier og har i dag 1.15 millioner brukere i Norge. Kanalen var tideligere dominert av «kontor-yrker» og det er fortsatt flest av dette publikumet, men nå er de fleste industriene på kanalen. 

Den demografien som hyppigst bruker LinkedIn er jobbsøkere. Hele 57% av de som søker jobb benytter seg av LinkedIn for dette formålet.

Innhold til LinkedIn

I LinkedIn sitt annonseverktøy velger man formatet til annonsen samtidig som målrettingen. Denne kanalen krever at man tenker på mål, målretting og strategi når man velger innhold. 

Formatene som er tilgjengelig på LinkedIn er bilder, videoer, karuseller, eventer, dokumenter, sponsede meldinger  (message/conversation ads) og skjemaannonser 

Trenger du hjelp med sosiale medier?

Contact Form