fbpx

Synlig på nett – markedsføring inspirert av Jon Fosse

HJEM BLOGG – SYNLIG På NETT …

Mange bedrifter stiller spørsmål rundt hva organisk synlighet på nett er og hvorvidt det er noe bedriften trenger. I denne tiraden utkledd som en artikkel skal jeg geleide dere gjennom noen kjente begreper innenfor SEO (Søkemotoroptimalisering) og vise til eksempler fra IKEA og Jon Fosse. Formålet er at du skal sitte igjen med en litt bedre forståelse av hva SEO er og hvordan det kan hjelpe din bedrift. Siden søkemotorer som Google er sykt glad i lister, legger jeg med kjøreplanen i listeformat;

Veldig viktig liste om synlighet på nett

  • Hva har kunsten og organisk markedsføring til felles? Frustrasjon.
  • Praktisk eksempel på keyword stuffing av Jon Fosse.
  • Keyword stuffing – Enveis billett til at din bedrift blir synlig på nett?
  • Betalt annonsering vs. organisk synlighet
  • En helt ok forklaring på hvordan søkemotorer rangerer synlighet.
  • Tekniske SEO-greier som søkemotoren trenger for å skanne siden din.
  • Oppfordring om å lage innhold for algoritmer OG mennesker

Hva har kunsten og organisk markedsføring til felles? Frustrasjon. 

Det er to ting i livet hjernen min sliter med å bli klok på; kunst og søkemotorers algoritmer. I markedsføring blir vi ofte så opphengt i å skrive tilpassede algoritmer, at vi glemmer menneskene som skal lese teksten. Vi blir opphengt i H1, H2, CTA og innfletting av keywords i hovedtekst, metatekst og bildetekst, slik at vi til slutt mister kontekst. Her er jeg jævlig god til å flette inn ordet tekst på en sykt naturlig måte, forresten.

En dag jeg satt i den lille datagrotten min, drakk databrus og så på data fra Semrush, gikk det opp et for meg. Jon Fosse er verken forfatter eller kunstner – han er en frustrert markedsfører som prøver å rangere på førstesiden. Tror du meg ikke? 

“Ingen såg at raset gjekk, for det rasa så langsamt, det rasa ikkje dag for dag, ikkje eingong time for time, ikkje minutt for minutt, men det rasa, heile tida rasa det, for det var eit ras, det måtte jo vera eit ras, for kva anna kunne det vera?”
Jon Fosse, Levande stein

Keyword stuffing – enveisbillett til organisk synlighet?

Fra et markedsføringsperspektiv er dette og eksemplene mine over, kvalmende forsøk på keyword-stuffing. For dere som ikke har hørt om dette før, er det når vi velger ut et nøkkelord som vi trykker ctrl+V på (god gammeldags kopier og lim inn) på gjennom hele teksten. Formålet er å stuffe teksten mer enn overfylt kalkun i indre Mississippi på Thanksgiving. 

Men funker det? NEI! og joda, forsåvidt… Google går tydelig i opposisjon mot fenomenet, og har til og med lagt det inn som en “negative ranking factor”, beklager! “CONFIRMED negative ranking factor”. Grunnen til at Google og andre søkemotorer ikke ønsker dette, er at det fører til en dårligere opplevelse for dem som leser teksten. Med andre ord, de prioriterer nettsider folk liker.

Vil du lese mer om hvordan du lager en brukervennlig nettside? Sjekk ut innlegget Hvordan utvikle en god nettside?

Hvorfor ikke bruke betalte plasseringer for å bli synlig på nett?

Men hva er en god landingsside godt for om den ikke er synlig? Som betalt annonsespesialist hos B17 er mitt forslag alltid å kaste penger på problemet, og lage annonser som leder til landingssiden. Da får siden masse trafikk og konverteringer, så kan vi blåse i at den ikke er synlig organisk. Case closed. Jeg går fra kontoret i slow-motion, mens jeg tar på meg noen solbriller som det geniet jeg er.

Nei, en god medie/kommunikasjonsplan fungerer dessverre ikke slik. God digital kommunikasjon er avhengig av betalt OG organisk synlighet. En god landingsside fører “gratis” trafikk inn kontinuerlig, som publikum oppsøker selv #inboundmarketing. Du gir en verdi til publikum, uten at kommunikasjonen skal være så sinnsykt handlingsfremkallende til enhver tid. Dette kommer til å gi deg resultater over tid.

En helt ok forklaring på hvordan søkemotorer rangerer synlighet

Metoden søkemotorer bruker for å velge hvilke sider som er synlige, er veldig lett å forklare vanskelig, men vanskelig å forklare lett. Jeg gir det et forsøk.

Når Google velger hvilke sider som er synlige i organiske søk, er det flere variabler de tar hensyn til:

  • Hvilke andre sider som lenker til din side
  • kvaliteten på trafikken (hvor lenge folk er der og hva de gjør)
  • innlastningstider
  • og utallige andre variabler.

Måten søkemotorene måler disse på, er ved hjelp av bots eller “crawlers” som scanner landingssiden. Da ser de på overskrifter, underoverskrifter og metatekster. I denne allerede innviklede miksen slenger Google også oppi all informasjon de har om deg og brukerdataen din. Og voila, et nøye utvalg sider blir synlige for deg.

1W1A2537
Jon Fosse: kunstner eller misforstått SEO-geni? Hva har Jon Fosse med synlighet på nett å gjøre? Jeg begynner å komme til bunns i saken.

Lag innhold for algoritmer OG mennesker

Botsene er avhengig av at du gjentar nøkkelordene på landingssiden, for at de skal forstå at den er relevant. Om jeg søker kjøkken og trykker meg til nettsiden til IKEA (som er på førsteplass organisk), trykker ctrl+f og søker kjøkken, kan jeg se at de har brukt ordet 52 ganger på én landingsside! Så jo litt stuffing er tydeligvis lov, så lenge det blir gjort på en gjennomført måte. Vi må benytte variasjoner, linke til innlegg, bruke menyer som nevner ordet osv. 

Oppfordringen denne artikkelen, eller tiraden, har, er at vi ikke skal glemme å ha brukeropplevelsen i fokus. Vi markedsførere sitter i datahulene våre med den dyrebare statistikken vår og glemmer fort at vi skriver til- og for mennesker, ikke algoritmer. Det handler faktisk om kvalitet fremfor kvantitet.

Det hjelper lite å være synlig på nett, om det ikke gir en god opplevelse. Dette er en kunst Jon Fosse har perfeksjonert. Der jeg bruker “datahule” som en metafor, bor faktisk Jon Fosse i æresboligen Grotten. Det er derfor ikke rart at tekstene hans (selv om de priset og hedret), noen ganger fremstår litt keyword-stuffede. Til Jon Fosses forsvar, har teknikkene hans fungert utmerket for å havne på førstesiden gjentatte ganger.

Ønsker du en mer konkret versjon av hvordan vi i B17 jobber med SEO? les Søkemotoroptimalisering for WordPress – en SEO-guide 

Ta gjerne kontakt med oss for en hyggelig og/eller frustrerende prat!

Merkevaren for de fremoverlente? Bli med eventyreren på tur!
Merkevarene som har svarene på alt? Hør på Vismannen!
Evig optimistisk merkevare? Smil til den uskyldige

Få med deg alle
oppdateringer fra B17

Vil du ha inspirerende og faglig innhold om markedsføring og prosjekter vi jobber med? Meld deg på vårt nyhetsbrev som sendes ut en gang i måneden. 

 

Vi bruker cookies for din brukeropplevelse – Les mer