bedriftspodcast

Slik kan bedriftspodcast styrke lojaliteten til merkevaren din

HJEM BLOGG – SLIK KAN BEDRIFTSPODCAST …
En bedriftspodcast kan bidra til å løfte eller tillegge merkevaren en verdi den ikke nødvendigvis har fra før av. Men hva bør en bedriftspodcast handle om?

En bedriftspodcast må ikke nødvendigvis handle om faget du utfører eller produktet du selger. Det viktigste er at merkevarens funksjon på en eller annen måte kommer frem gjennom tematikken. La oss først se nærmere på merkevarens funksjon.

Først og fremst ønsker man å bygge merkevarekjennskap slik at forbrukeren skal kunne identifisere seg med merkevaren og få en god opplevelse ved å ta den i bruk. På den måten blir det enklere å velge merkevaren fremfor tilsvarende produkter eller tjenester, noe som igjen gir positive ringvirkninger som lojalitet og kundetilfredshet. 

Differensiering er med på å bygge merkevarens ytelse og inntrykk. En sterkt merkevare vil de fleste ha kjennskap til eller erfaring med. All informasjon fester seg i hukommelsen vår og gir tydelige assosiasjoner når vi ser eller hører om merkevaren. Slike assosiasjoner er designet for å skille merkevarer fra andre merker.
Gjennom merkevarens funksjon kan et produkt eller en tjeneste identifiseres og differensieres fra konkurrentene.

Hvordan finne tematikk til podcasten din?

Så hvordan finne et tema du kan snakke om, som ikke nødvendigvis er direkte knyttet til varen eller tjenesten du selger?  

Et godt eksempel på det kan være OBOS sin podcast Hjemlengsel. Podcasten handler om mennesker som har formet boligpolitikken, de som har forsket på den – og mennesker som bare bor.
Et annet eksempel er Forsvarets Våre historier. Den handler om historier fra forsvaret, fortalt av soldater. Ved å bruke ekte og ærlige beretninger fra de som selv har opplevd dem, skaper det en annen form for tillit og oppmerksomhet.

Det finnes en rekke gode eksempler på bedriftspodcaster som på en eller annen måte berører temaer deres kunder er opptatt av. DNB’s Utbytte. NRK’s Hele historien og Oppdatert. Eller Aftenpostens Forklart

Tenk om Nordic Choice-hotellene hadde laget en podcast som handlet om de unike reisedestinasjonene man kan besøke når man bor på hotellene deres. Nok en reiselivspodcast tenker du kanskje. Men hva hadde det ikke gjort for merkevaren til Nordic Choice om de hadde kunnet inspirere sine lyttere ved å presentere nye reisemål rundt omkring i vårt langstrakte land? Kanskje ville covid-19 gitt en unik mulighet til å starte en slik podcast når reiserestriksjoner på utenlandsreiser fortsatt var gjeldende.

Eller hva om Elkjøp hadde laget en gamingpodcast? Den ville definitivt kunne gi dem en unik mulighet for å ekspandere sitt sortiment innenfor gaming, uten å direkte forsøke å selge produktene sine.

Les også: 3 gode grunner til at du bør starte med bedriftspodcast 

En merkevare har både en funksjonell verdi og en symbolsk verdi

Vi tror at et selskap i seg selv ikke kan kategoriseres som en merkevare. Dersom selskapet mangler en historie er livsgrunnlaget blottet for mening. Dagens utfordringer i merkevarebygging ligger i å etablere positive assosiasjoner, opplevelser og forestillinger om merkevaren. Det er derfor essensielt å iverksette ulike markeds- og kommunikasjonsgrep for å skape en merkevare, som over tid vil fylle merkevaren med mening. Selskaper som håndterer dette, vil utvikle en symbolsk verdi som forbrukerne verdsetter like høyt som den funksjonelle, og på den måten lykkes de med kommunikasjonen og markedsføringen sin. 

I dag krever folk mer av varene og tjenestene de kjøper enn at det dekker et fysisk behov.  Vi kan bli besatt av noe, sverge evig lojalitet til noe, eller til og med hate noe. For å vekke denne følelsen må merkevaren ha en personlighet – eller identitet.

I en verden der folk har uendelige mange valg og tilbud, er det svært nyttig for oss å forstå hva som motiverer til å kjøpe ditt produkt eller tjeneste, fremfor konkurrentenes.

Merkevarer kan sees på som en erstatning for den personlige relasjonen som tidligere eksisterte mellom produsent og forbruker. Enten det var bakeren, skomakeren eller bonden.

Dermed er det med merkevarer som med folk – vi har ulike forventninger til dem, uavhengig av situasjon, relasjon og rolle.

Ha fokus på å inspirere fremfor å selge

Noen av de nevnte eksemplene og ideene er knyttet tett opp mot hovedvirksomheten til merkevaren, mens andre handler om å styrke lojaliteten og kjennskapen til merkevaren din. Gjennom podcast kan du gi lytterne gode tips til inspirasjon, eller gi folk en fin mulighet til å bli godt kjent med merkevaren deres, uten å pushe på dem produkter eller tjenester. Vi tror at tillit er i den viktigste ingrediensen i relasjoner, og i dagens digitale tid er vi nødt til å finne andre arenaer å bygge relasjoner på. Da kan en podcast være et godt alternativ til å bygge tette relasjoner til kundene dine på. 

Måten man kommuniserer på vil ha mye å si for hvem du ønsker å være. Når du skal lage et konsept for podcasten din er det viktig at det henger tett sammen med merkevarens identitet. Ved å tillegge merkevaren din personlighetstrekk og en identitet er det lettere for målgruppen å føle en tilknytning til den. Merkevarer kan deles opp i arketyper som representerer en identiteter eller personlighetstrekk selskaper kan ta til seg. Lurer du på hvem din merkevare er? Last ned vår oversikt og lær mer om de ulike arketypene. 

HVILKEN ARKETYPE ER DIN MERKEVARE?

Les mer om hva som kjennetegner de ulike arketypene og finn frem til hvem din merkevare representerer. 

Trenger du hjelp til å lage et podcastkonsept?
3 gode grunner til at du bør starte med bedriftspodcast
Bratt læringskurve - enda en bedriftspodcast?

Få med deg alle
oppdateringer fra B17

Vil du ha inspirerende og faglig innhold om markedsføring og prosjekter vi jobber med? Meld deg på vårt nyhetsbrev som sendes ut en gang i måneden. 

 

Vi bruker cookies for din brukeropplevelse – Les mer