fbpx
gro-kristin-jobber-ute

Slik får du en levende Facebookside til boligprosjektet

HJEM BLOGG – SLIK FåR DU …
En av de store fordelene med Facebook og sosiale medier er at du kan ha en åpen dialog med lesere og dermed lettere bli kjent med de som viser interesse for ditt prosjekt. Jo bedre du kjenner målgruppen, jo lettere er det å oppnå engasjement og interesse.

I følge Ipsos MMI har Facebook over 3,5 millioner norske brukere over 18 år. Sannsynligheten er derfor stor for at du finner kjøperne dine der. I motsetning til for eksempel LinkedIn hvor man gjerne bruker en mer seriøs «tone of voice», er Facebook som medium en uformell plattform hvor man kommuniserer på en folkelig, morsom og muntlig måte. Innholdet man deler på Facebook er ofte mer personlig og ekte. Det viser de virkelige historiene med ekte mennesker og videoene «bak fasaden», uten at de nødvendigvis er pyntet på.

Facebook gir deg muligheten til å være ekte, personlig, raus og unik. Dette kan oppfattes som en mer ærlig kommunikasjonsmåte, som også fører til ærlige tilbakemeldinger fra målgruppen din. Dette kan du utnytte til å gjøre deg kjent hos din målgruppe og til å bli kjent med den samme målgruppen. Jo større engasjement du oppnår, jo bedre muligheter har du for å bygge opp et større publikum og dermed øke eksponeringen.

Selv om det ikke er gjennom Facebook salgene skjer, så er det likevel her prosessen ofte starter. Du blir lagt merke til over tid, og du blir liggende i kundens underbevissthet. Har du vært flink vil du kanskje hentes frem den dagen du blir aktuell. Da vil man ofte bli minnet på om noe man har sett eller lest. En kul eller rørende video setter gjerne dype spor som dukker opp i hukommelsen når behovet kommer.

Les også: Derfor bør du starte tidlig med å skaffe interessenter til boligprosjektet.

Hva ønsker du å oppnå med innholdet du deler på siden din? 

Facebook er en innflytelsesrik kanal som kan stå for så mye som 25 til 30 prosent av trafikken inn til nettsiden. Du har med andre ord et meget bra utgangspunkt til å kunne bygge opp et publikum gjennom denne kanalen. Men vær kritisk til hva du deler. Det du deler bør alltid være av verdi for målgruppen din. Lanserer du en dårlig julekalender eller deler bilder og nyheter av uviktige saker, mister du relevans for kunden og du forsvinner fra deres underbevissthet. For et boligprosjekt har du muligheten til å virkelig by på en omfattende innholdspakke. Du kan vise frem alt som foregår bak kulissene og hva man kan forvente når prosjektet er ferdig. Hvem er folkene som står bak? Hva jobber de med? Hva er det som gjør nettopp ditt prosjekt så unikt? Hva slags nabolag vil du skape?

Her er 8 viktige tips til hvordan du kan holde Facebooksiden levende og relevant:
  1. Husk at formålet med facebooksiden din er å kommunisere med målgruppen. Del derfor innholdet dere lager her slik at det kan trekke trafikk inn til nettsiden.
  2. Gjennom segmenteringsverktøyet til Facebook kan du velge hvem du vil dele innholdet ditt med. Du kan også tilpasse det ut fra hvem du snakker til, slik at budskapet ikke nødvendigvis er likt for menn og kvinner, eller eldre og yngre. Husk at innholdet skal være relevant for leseren.
  3. Legg opp til at leserne kan stille deg spørsmål om prosjektet gjennom en åpen dialog. Det vil være stor nytteverdi for leserne samtidig som at det er med på å spre kommentarene organisk og dermed øke eksponeringen. Terskelen for å ta kontakt blir lavere, og siden vil oppfattes som et sted man til enhver tid kan finne svar på det man lurer på om alt fra prosjektet, nabolaget, naboer osv.
  4. Det finnes ingen magisk formel for hvor ofte man bør publisere noe på Facebook. Det avhenger helt av hvor ofte målgruppen din er aktiv. En liten huskeregel kan derfor være ikke for ofte slik at det oppfattes som «spam», men ofte nok til at du klarer å engasjere følgerne dine.
  5. Bruk video, bilder, blogg og artikler til å presentere boligprosjektet. Noen benytter webcam 360 grader fra området slik at leserne kan følge med på fremdriften. Skisser som viser hvordan boligen og området rundt vil se ut gjør at det blir lettere for leseren å få et mer personlig forhold til boligprosjektet.
  6. Opprett egne grupper for interessentene slik at kan bli bedre kjent med potensielle naboer og diskutere tilvalg og andre praktiske detaljer som kun angår dem.
  7. La følgerne bli kjent med folkene som står bak prosjektet. Det skaper en tilhørighet til hele prosjektet.
  8. Sørg for å dukke opp i feeden til målgruppen ved å sponse innlegg. Det kan hjelpe deg til å få flere følgere og høyere engasjement.

 

Lykke til! 

 

SLIK LAGER DU EN MARKEDSSTRATEGI – KORT FORTALT

Vi har laget en skissevideo som enkelt forklarer hva en markedsstrategi bør inneholde når du skal markedsføre ditt boligprosjekt. 

Trenger du hjelp til å lage et podcastkonsept?
Slik kan bedriftspodcast styrke lojaliteten til merkevaren din
3 gode grunner til at du bør starte med bedriftspodcast

Få med deg alle
oppdateringer fra B17

Vil du ha inspirerende og faglig innhold om markedsføring og prosjekter vi jobber med? Meld deg på vårt nyhetsbrev som sendes ut en gang i måneden. 

 

Vi bruker cookies for din brukeropplevelse – Les mer