fbpx
Anders Berg - Trender 2022

Mine ønsker for trender i 2022

HJEM BLOGG – MINE øNSKER FOR …
Da var vi her igjen. Nytt år med nye trender som skal presenteres av eksperter fra flere ulike bransjer og nisjer - markedsføringsbransjen er på ingen måte utelatt fra trenden om å snakke om trender.  Jeg tenkte selv at jeg ikke skal være noe dårligere, men med en vri. Jeg kommer ikke med tips om 4 trender, jeg velger heller å fremheve 4 ting jeg ønsker vi skal bli bedre på i 2022. 
Ærlig kommunikasjon – si det som det er!

Jeg skrev tidligere på LinkedIn at jeg hadde sett meg lei av å bli lurt av annonsører som skal lokke meg inn med fantastiske tilbud. Jeg har siden starten av min markedsføringskarriere vært tilhenger av ærlig markedskommunikasjon. Kommunikasjon som gir oss lyst til å kjøpe et produkt eller en tjeneste, ikke budskap som lurer oss til å kjøpe et produkt eller en tjeneste. Noen som virkelig burde bli flinkere til dette er treningskjedene. For kan man ikke ha fokus på å skape gode konsepter og tjenester som treningsvillige nordmenn vil benytte seg av hele året? Åpenbart er jeg ikke er superfan av “new year, new me”, men her mener jeg SATS har gjort en god jobb med denne kampanjen: 

Play Video about B17 SATS

Drit i Black Week, Black Friday, Singles Day, Cyber Monday og 2 for 3. Inspirer kundene dine til å handle – og fortsette å handle. 

Jeg har ofte snakket om inspirere fremfor å manipulere. Vi tror fremdeles det vil være viktig, men vi ser likevel at man velger enkle løsninger for å få enkle og kortsiktige resultater. 

Jeg er fremdeles hellig overbevist om at den eneste måten å lykkes på over tid er å si det som det er. 

Bli kjent med målgruppen din – vær målgruppen din!

Ikke bare si at du kjenner målgruppen din. Vær sammen med dem og forstå hva de vil at du skal gjøre. Du finner sjeldent de beste løsningene selv.  

Nå som cookiene forsvinner vil kreativitet og menneskelige verdier være enda viktigere. Derfor må du gjøre en innsats for å virkelig forstå målgruppen din. Hva er viktig for dem, hvordan liker de å handle og hvordan ønsker de å komme i kontakt med deg?

Vi som jobber med markedsføring i byrå møter ofte kunder som er sikre på at kundene deres vet hvem de er. Er de derfor fat and happy, og fornøyd med egen innsats? Vi må ikke glemme at de fleste bedrifter utvikler seg, og nye generasjoner tiltrekkes av merkevaren – eller faller fra. Posisjonen din som merkevare er aldri fredet. 

Et fantastisk eksempel på dette er da Tine for noen år siden hadde forbrukerkonkurranser for å finne opp nye smaker til Litago. Samtlige av smakene floppet, men de tradisjonelle smakene deres hadde massiv økning. Dette skyldes at Tine og Litago forstod målgruppen og hva de satt pris på. Involvering og innovasjon – de «var» sin egen målgruppe.

Litagovalget
Ta sjanser – tør litt mer!

Ønsket om å høre til kan iblant gå på bekostning av å være deg selv. Vi tilpasser oss for å føle at vi passer inn, deretter setter vi begrensninger på hvordan vi uttrykker oss. Fordi jeg jobber med markedsføring vil kommunikasjon være helt sentralt i denne diskusjonen. Jeg ser mange annonsører som fortsetter å bruke samme retorikk og budskap i lang tid, uten at det fungerer spesielt godt. Da er det viktig å justere budskapet underveis. 

Gode eksempler på dette kan være å ta tak i samfunnsaktuelle saker i kommunikasjonen din, slik som Finn.no og Citybox gjorde etter saken om pendlerleiligheter og skattefordeler i høst.

416803

Jeg tror målgruppen din er klar for tidsaktuell, frekk, smart og sjarmerende kommunikasjon. Gi de noe de ikke forventer, men som de likevel setter pris på.

Andre som har brukt samfunnsaktuell tematikk er Posten som i sin julefilm fortalte historien om da Harry møtte nissen. Banebrytende, uventet, sår og stolt – en kampanje som ble elsket og hatet, delt og husket. 

Bruk mer tid på deres ansatte

Employer branding har lenge vært snakket om og mange selskaper er dyktige på dette. Det er en egen terminologi utviklet for å fremme ansatte, gjerne for å kunne få tak i det beste hodet til selskapet ditt har. Man kan se store effekter av dette, blant annet gjennom større yrkesstolthet og lojale ansatte.

Emplyer branding har også effekt når du først skal ut å søke etter nye arbeidstakere. Er du dyktig på å fremheve de ansatte, kan du oppleve at kandidater aktivt sender åpne søknader til selskapet ditt. Da trenger du ikke bruke mye penger på rekruttering og annonsering. Nettopp fordi kandidatene selv har vist interesse for å jobbe for deg. 

Emplyer branding bidrar til å styrke merkevaren din. Ønsket om å høre til er viktig for alle mennesker, og jeg tror ikke det er stor forskjell på å attrahere nye kunder og attrahere nye ansatte. Jeg satt tidligere i en rolle hvor jeg skulle kjøpe tjenester fra en partner jeg fant inspirerende. Da jeg da skulle finne meg ny jobb, var denne leverandøren en av de jeg aktivt fulgte med på. Det å synes at folk er kule er universelt uavhengig av hvilken hatt vi har på –  enten vi skal ha ny jobb eller kjøpe tjenester. 

Noen jeg synes har vært dyktig på dette er det norske techselskapet Remarkable. I sin employer branding fremhever de sine ansatte, samtidig som de viser hva de driver med og hva de tilbyr markedet. Ikke bare gjør dette ansatte stolte over arbeidsplassen sin, men de får også fremhevet kvaliteter ved produktet. 

Remarkable_Employer branding

Med dette håper jeg vi alle sammen i 2022 blir litt flinkere til å kommunisere, ved å si det som det er, være målgruppen din, tørre litt mer og fremhev dine ansatte!

B17 henter to nye fra Høyskolen Kristiania!
Fordeler ved bruk av prototyper i nettsideproduksjon
Konseptskisser og designprofil

Få med deg alle
oppdateringer fra B17

Vil du ha inspirerende og faglig innhold om markedsføring og prosjekter vi jobber med? Meld deg på vårt nyhetsbrev som sendes ut en gang i måneden. 

 

Vi bruker cookies for din brukeropplevelse – Les mer