fbpx
Anders Berg - foredrag

Merkevarene som alltid er i opposisjon – Rebellene

HJEM BLOGG – MERKEVARENE SOM ALLTID …

Må verden endres? Ja, sier rebellen! Og nødvendigvis ikke på en jordnær måte. Rebellen er tydelig og kanskje på en måte som gjør at “folk flest” skyr unna og synes det blir mye. Men det er noe sjarmerende med rebellen. Og noe som er hevet over enhver tvil – rebellen får ting gjort!

Verdens største rebelske merkevare

Rebellen er katalysator for dyptgripende endringer. Rebellen utfordrer det bestående, oser av innestengt energi, og er often en frihetssøkende outsider eller opprører.  

Den mest kjente rebellen er nok Apple. I hvert fall tidlige Apple – Steve Jobs sitt selskap skulle endre den verden hvor datamaskiner kun var for de store etablerte selskapene på 70- og 80 tallet. Og like før etableringen av Machintosh kom teamet i Apple i kontakt med Xerox Parc, som hadde utviklet musepekeren. Apple ble med – verden skulle jo faktisk endres! 

Og dette var ikke siste gangen Apple snudde opp ned på teknologiske brukervaner. For i 2008 fikk vi plutselig (brukbart) internett i lommen vår. iPhone 3G kom og Apple fikk med seg noen av de største teleselskapene med på et eksklusivt samarbeid. Og som en rebell – hvem tror du ikke fikk være med på reisen? Joda, de som takket nei til 3G-utbyggingen. AT&T var en av dem som kom best ut av det. 

Rebellen opponerer mot eller er på ulike måter i konflikt med herskerne og “de etablerte”, fordi det er noe ved det bestående de ikke kan akseptere. Derfor kan man tydelig se forskjell på Apple på den ene siden og Microsoft (som en hersker) på den andre. For at rebellene skal passe inn, er det samfunnet og ikke de selv som må forandre seg. Folk både frykter og beundrer rebellen, de bringer med seg spenning, frigjøring og endring – på godt og vondt. 

Norske kjære rebelske merkevarer

Jeg tror ikke det er å lyve at vi nordmenn ikke er spesielt glad i rebellene. De blir liksom litt for høylytte for oss. Men noen av oss trekkes likevel mot disse. Ofte før og et stykke etter etablererfasen i livet. Og da jeg var ung, fantes det ingen kulere klesbutikker enn Carlings. De spilte høy musikk, butikken var rotete og gutta og jentene som jobbet der var kule! De hadde tydelige budskap og appellerte til en tydelig målgruppe. Skinny jeans, dongeri-vester og store t-skjorter. Gjerne pyntet med tatoverte armer. I tydelig opposisjon til den mer folkelige stilen som definerte midten av 2000-tallet. Og vi ungdommer kastet oss etter! Vi var også alle i opposisjon – til ett eller annet. 

Jeg vet ikke helt hva som skjedde med den klesbutikken jeg elsket –ble det plutselig populærkulturelt å være litt rebelsk, eller prøvde rebellen å bli mer populærkulturistisk? Min antakelse er at de mistet seg et sted på veien i konkurransen om å presse priser, og samtidig tanken om at man var en gjeng som skulle være annerledes. 

Motorsykler er rebellens kjøretøy - Og Harley Davidsson er merkevaren

Man kan nok argumentere for at bildet på motorsyklister er anarkister og lite lovlydige er nok gått litt ut på moten. Samme som tatoverte kvinner og menn. Men det er en merkevare som har stått igjen som en tydelig rebell likevel – nettopp nevnte Harley. Motorsykkelen som er beryktet for høyt volum og førere som sjeldent bryr seg om medtrafikanter. 

Og det dyrker de i sin beste forstand – og godt voksne menns siste krampetrekning før det grå håret og rynkene tar over går ofte til denne merkevaren i sitt svar på å bevise sin evige ungdom. Gjerne tett etterfulgt av argumenter mot midtlivskrisen; «jeg har alltid hatt en drøm om en Harley!” Hørt det før? 

Og hvilke annen merkevare i verden er så sterk, at de samme godt voksne mennene velger å tatovere logoen deres på kroppen? Jeg kan ikke komme på mange. 

VIL DU VITE MER OM ARKETYPER ELLER HVORDAN VI JOBBER MED EN MERKEVARE?

Hvordan velge kanal og budskap for annonsering?
AI – bør bransjen bli bekymra?
Vi plukker opp lokalt talent!

Få med deg alle
oppdateringer fra B17

Vil du ha inspirerende og faglig innhold om markedsføring og prosjekter vi jobber med? Meld deg på vårt nyhetsbrev som sendes ut en gang i måneden. 

 

Vi bruker cookies for din brukeropplevelse – Les mer