fbpx
Skaperen er merkevarer som er opptatt av å lage noe nytt, bedre og vakrere.

Merkevaren for å endre verden? Velkommen Skaperen

HJEM BLOGG – MERKEVAREN FOR å …

I en verden full av kontroll og orden, er Skaperen et friskt pust. Et frisk pust som sjeldent snakker om, eller tenker på KPI’er, regneark eller profitt. De våkner gjerne med en tanke om at verden må endres til det bedre, og at kreativitet må tilbake i forbrukerens hender.

LEGO - Tydelig bilde av en skapermerkevare

Da jeg vokste opp, var det LEGO som dominerte markedet for barneleker. Så vidt meg bekjent er de fremdeles det, 25 år senere. LEGO blir dratt frem som en av de mest tydelige skaper-merkevarene. Dette handler ikke kun om LEGO sin en kreativitet og deres måte å utvikle eget konsept og kreative produksjoner – fysiske så vel som digitale. De har inspirert mange unge barn til å tenke nytt og annerledes. Som barn bygde vi LEGO-settet vi fikk ganske raskt, før det ble revet ned og mikset inn med alle de andre settene. Derfra og ut fikk kreativiteten blomstre. 

I de senere årene har LEGO også i takt med den digitale utviklingen, som skaperen gjør, også utviklet seg. De har hatt stor suksess med konsollspill og filmer, noe som gjør at merkevaren har tatt nye steg. Men likevel tydelig til sin arketype. 

På samme måte kan vi også dra Youtube og Adobe inn i denne diskusjonen. Plattformer som representerer den digitale tidsalder og måten vi i dag er kreative på. På Adobes mange plattformer kan vi designe og lage produksjoner vi aldri kunne få til tidligere, mens Youtube på mange måter har satt standarden for hvordan unge produsenter kan få distribuert sitt kreative innhold. 

Den mer moderne skaperen - Streamingplattformene

Når jeg skriver denne artikkelen har Netflix akkurat sluppet serien “The Playlist”, som handler om Spotifys oppstart. I denne serien får vi et innblikk i en tydelig skapermerkevare. 

AAAABUKBdngSY0gz41 4tOveBrEAJqMz r1RiZLN
Netflix serien "The Playlist" tar oss gjennom historien bak streamingtjenesten. Som skaperen, var Daniel Ek og teamet hans opptatt av å gjøre musikkavspilling bedre, raskere og vakrere.

Daniel Ek og teamet hadde en tydelig filosofi om å snu musikkindustrien på hodet, i en tid da Piratebay dominerte nyhetsbildet for sin underholdningsdistribusjon. Som skaperen, hadde Spotify en ambisjon om å gjøre musikkavspilling vakrere, bedre og raskere. De skulle gi makten tilbake til de millionene av artister rundt omkring i verden. Det historien bak “The Playlist” fortalte oss, var at de raskt mistet retning, ble for opptatt av resultat og ga makten tilbake til plateselskapene. 

Ironisk nok har en skapermerkevare laget en TV-serie om en annen. Til tross for at Netflix deler på mange måter samme grunnfilosifi som Spotify om å gjøre distribusjon av film-innhold mer tilgjengelig, var de tidlig ute med å utfordre måten vi konsumerer film. Allerede i 1999, begynte Netflix å tenke annerledes. Mens giganten Blockbuster sto fast i å holde på de 12% av sin omsetning som kom fra bøter fra folk som ikke leverte inn filmene i tide, lanserte Netflix en abonnementsløsning på filmutleie. Helt i tråd med deres løsning i dag. Bortsett fra at vi ikke lengre får tilsendt filmen i posten.

Hvor Spotify har blitt synonymt med musikkstrømming, så har Netflix blitt synonymt med film- og seriestrømming. 

Merkevaren for de kreative

Mange vil nok argumentere for at Apple er en tydelig skaper-merkevare, til tross for at jeg mener at Apple har en mye mer aggressiv tilnærming til merkevarebyggingen sin. Men at Apple har egenskaper som passer med skaperen, er det ingen tvil om. Selv mener jeg nok at Apple har mest egenskaper i relasjon med rebellen. 

Man kan tenke seg at markedsføringsbransjen, som vi i B17 opererer innenfor er en typisk skaper. Vi utvikler nettsider, kampanjer, design- og filmproduksjoner ingen kan matche. Og kreative mennesker søker også til denne bransjen, da de stramme rammene i en stor og veletablert markedsavdeling blir alt for forutsigbare. Byråkrati er kreativitetens kryptonitt. Dette er nok en persepsjon som er vel generaliserende, men det finnes nok en sannhet i det. 

For å dra sammenhengen mellom Apple og markedsføringsbransjen, så finner du sjeldent kreative produsenter med en Dell eller HP laptop på fanget. Heller Apples Macbook.  Gjerne vel plassert på en hipp kafé et eller annet sted. 

kreative mennesker b17
Skaperen er ofte opptatt av farger og ideer. Når kreative mennesker jobber med utvikling av fremtidens ideer gir farger dem retninger på hvordan de kan tenke.

Typiske skapermerkevarer har en tendens til å ønske ytringsfrihet og vil ikke føle seg kvalt av byråkratiske prosesser eller stramme rammer. I hjertet til skaperen er det et sterkt ønske om å  noe som aldri har eksistert. Sånn bidrar skaperen til å få sine ideer ut i en ellers ukontrollerbar verden.

VIL DU VITE MER OM ARKETYPER ELLER HVORDAN VI JOBBER MED EN MERKEVARE?

Merkevaren for de fremoverlente? Bli med eventyreren på tur!
Merkevarene som har svarene på alt? Hør på Vismannen!
Evig optimistisk merkevare? Smil til den uskyldige

Få med deg alle
oppdateringer fra B17

Vil du ha inspirerende og faglig innhold om markedsføring og prosjekter vi jobber med? Meld deg på vårt nyhetsbrev som sendes ut en gang i måneden. 

 

Vi bruker cookies for din brukeropplevelse – Les mer