Programmatiske kampanjer er datastyrte annonsebannere. De kjøres på utvalgte nettsider og mot utvalgte målgrupper. I slike kampanjer styrer vi et bestemt budskap mot kjøpergruppen din, der målet med kampanjen kan være å bygge oppmerksomhet rundt ditt produkt eller merkevare. Med slike bannere kan du kommunisere til de som har besøkt nettsiden din, eller informere om en kampanje dere har gående.
Som oftest kan dette brytes ned i enten kjøpsutløsende eller merkevarebyggende kampanjer. Det er viktig å huske på at kjøpsutløsende kampanjer har mindre effekt hvis du ikke har en kjent merkevare fra før.
Her er noen spørsmål vi jobber med når vi skal sette opp programmatiske kampanjer for våre kunder.
Hvilke nettsider skal annonsene vises på og hvorfor ?
- Lokale medier til lokale kunder. Det skaper en lokal relasjon til fysisk beliggenhet, og setter avsenderen i en lokal kontekst.
- Regionale medier for god dekning. Å være synlig i ditt regionale medie vil kunne nå ut og trekke til seg nye kunder som bor i regionen. Det er også ofte høyere antall lesere i disse mediene enn i de lokale.
- Nasjonale medier for å bygge tillit. Annonser på VG, DN, TV2 og lignende vil skape tillit hos forbrukeren, da ditt merke blir sett sammen med etablerte medier. Dette kan gi en trygghet til ditt produkt og deg som annonsør.
- Nisjemedier. For å treffe smalere målgrupper og de som er oppriktig interessert i produktene dine er nisjemedier et godt valg.
Hva med geografisk avgrensning?
Geografi er en essensiell del av vår annonsering. Vi samarbeider med deg for å finne ut hvor det er mest hensiktsmessig å avgrense din kampanje. Geografisk avgrensning øker sjansen for at du treffer forbrukerne som faktisk er interessert i og har mulighet til å handle hos deg. Det er viktig for oss å utforme annonsene slik at de speiler de geografiske områdene de blir vist i. Hvis en annonse har en lokal forankring, enten i form av visuell gjenkjennelse eller med stedsnavn, så vil det gi bedre kampanjen et bedre resultat.
Hva vil kunden oppnå med kampanjen?
Noe av det første vi gjør er å undersøke hva kunden vår ønsker å få ut av kampanjeperioden. Dersom kampanjens hovedfunksjon er økt salg, fokuserer vi mest på førstepartsdataen, det vil si egen data. Her er CTR og konvertering, altså klikkfrekvensen på banneret de viktigste KPI’ene. Konvertering er målet som er gitt i kampanjen. Det kan være antall prøvekjøringer bestilt direkte fra annonsen, salg fra nettbutikk, besøk på en spesifikk side, påmelding til nyhetsbrev eller utfylling av et kontaktskjema.
CTR sier noe om hvordan kampanjen blir mottatt hos målgruppen.
Hvis formålet derimot er visninger, for eksempel i en merkevarebyggende kampanje, så er plasseringen og formatene det sentrale. Da er CPM og visninger de viktigste KPI’ene å følge med på. CPM er kostnaden for å kjøpe tusen visninger i målgruppen.
En god kampanje bør inneholde litt fra begge verdener
En kampanje skal både kunne selge kampanjeproduktet og «varme opp» leseren til neste kampanje slik at de blir mer og mer kjent med produktet. Vi anbefaler derfor alltid at man tenker på hele prosessen, fra leseren blir oppmerksom på produktet/tjenesten, til den blir interessert og tilslutt ender opp med en avgjørelse. Det er det vi kaller kjøpsreisen.
En annen ting vi mener er viktig, er å ikke skru av annonseringen helt etter endt kampanje. Man vet sjeldent når konverteringen faktisk kommer. Derfor bør man alltid være tilgjengelig på en eller annen måte.
Hva slags målgrupper opererer vi med?
Vi bruker ulike målgruppekategorier i programmatiske kampanjer.
- Aller først velger vi målgrupper basert på retargeting og førstepartsdata. Hvem, ifølge datamaterialet, er interessert i det vår kunde vil kommunisere ut?
- Vi følger også kundens ønsker. Dersom kunden ønsker å øke merkebevisstheten blant for eksempel barnefamilier, kan vi segmentere ut riktig målgruppe.
- Vi eksperimenterer jevnlig med å teste ut nye målgrupper som kanskje ikke kommer frem av datamaterialet eller kundens ønsker, men som intuisjonen vår forteller oss at er verdt å teste. På den måten samler vi inn ekstra informasjon om potensielle kjøpere.
Er utforming på plass?
Annonser er en kombinasjon av budskap og konverteringsknapp. Vi sørger for at annonsenes visuelle utforming speiler resultatet av alle vurderingene over. Kampanjens formål, budskap, målgrupper og plassering har alle sitt å si i den visuelle utformingen.
Når vi kommer fram til et resultat som oppfyller alle kriteriene, og som kunden er fornøyd med, starter vi kampanjen. Vi følger nøye med og optimaliserer fortløpende. Er det noe som fungerer spesielt bra? Da kan vi vekte det enda mer. Vi er opptatte av å lære, så vi kan gi deg det beste resultatet. Test, lær, gjør, gjenta.
Vil du vite mer om hvordan vi jobber med markedskampanjer? Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.