En god nettside har alltid hatt en gjennomtenkt plan før den blir satt sammen. Denne planen består av flere faser der man kvalitetssikrer det som skal bli utviklet.

Når du skal besøke en nettside er det en del ting som kan frustrere enhver. For eksempel dersom nettsiden er veldig treg eller du ikke finner det du leter etter med en gang. Dette er faktorer som er avgjørende om du blir værende på nettsiden. Det er derfor viktig å planlegge en kjøpsreise for hvor man ønsker at forbrukeren skal gå. Vi skal gå nærmere inn på hvilke faser man bør gå igjennom for å lage en god nettside.

– Fase 1 | Kreativ workshop

For å bli kjent med produktene, tjenestene og bedriften som skal presenteres på nettsiden er det lurt å ha en innledende workshop før oppstart. En slik prosess vil ofte være avgjørende for resultatet. Og resultatet skal jo alltid bli bra.

Den kreative workshopen ser ofte slik ut:

  • Konseptutvikling – en historie å fortelle?
  • Har man en designprofil?
  • Definere målgruppe
  • Hvilken problemstilling har man?
  • Scope – Størrelse på nettsiden
  • Markedsplan og markedsstrategi
– Fase 2 | Skisse, design og prototype

Før man begynner å tegne ut skisser bør man skrive en kravspesifikasjon og utarbeide et hierarki. Dette for å få en oversikt over alle elementene som må være med på nettsiden. Deretter kan man tegne ut enkle mockups som man kan flytte over til for eksempel illustrasjonsverktøy som Figma og Adobe XD (her lages ofte prototypene). Det vil alltid være lurt å tegne skisser og mockups før man starter å utvikle nettsiden. Dette sørger for at man unngår fallgruver og ikke må gjøre designet på nytt.

Andre ting som er viktig i denne fasen er:

  • Opprette et utviklingsmiljø for prototype
  • Eksisterende innhold -> Migreringsanalyse
  • Følge designmanual
  • Velge et illustrasjonsverktøy
  • Tegn gjerne mockups med penn og papir
– Fase 3 | Webutvikling og innhold

For å sette sammen designet som ble utarbeidet i fase 2 er det viktig å ha et utviklingsverktøy som kan sette oppgaver i kø. For eksempel kan man bruke Trello, Asana, Wrike, Jira og mange flere. Det avhenger av hvor stort prosjektet er.

For å bygge nettsiden kan man kode selv eller bruke «byggere» som er laget for at du skal dra og plassere. Vi i B17 bruker stort sett WordPress som utviklingsrammeverk fordi det er utbredt program med tilgang på god support, er skalerbart og har god sikkerhet.

Når nettsiden begynner å bli ferdig er det viktig at innholdet kommer på plass. Man bør legge like mye vekt på godt innhold som en god nettside. Google vil alltid favorisere innholdet på siden og bidra til at den blir mer synlig. Skriv gjerne om hver tjeneste eller produkt, men det er like viktig med artikler rundt hvert av temaene. På lang sikt vil det bidra til at nettsiden din er enklere å finne via en søkemotor.

Ting man bør legge vekt på i denne fasen:

– Fase 4 | Sette nettsiden live

Det er alltid noen ting man ikke tenker på før man skal lansere sin nye nettside. Det er derfor viktig at man går til kunden eller styringsgruppen for å få testet det man har utviklet. Her setter man da gjerne opp noe vi kaller brukerhistorier. Disse består av oppgaver eller spesifikke tester for å se om brukeren klarer å gjennomføre dem og hvor lang tid det tar. Dette gir ofte en indikasjon på om nettsiden holder mål. Her tester man ofte brukervennlighet, design, kjøpsreise, problemstillinger og intensjoner.

Andre ting man bør gjøre før og etter lansering:

  • Analysearbeid med Google Analytics
  • Optimalisering av nettside (kode og innhold)
  • Implementerer sosiale medier
  • Rapportering, evaluering og forbedringer
Har du spørsmål rundt nettsideutvikling?

Vi har nå gått igjennom de ulike fasene for å utvikle en god nettside. Det er ikke alt vi har tatt med, så ta gjerne kontakt med oss, så kan vi se nærmere på hva slags behov du har for å utvikle en ny eller bedre nettside.