Hvis vi ser for oss at veien frem til forbrukeren gjennomfører et salg er en kjøpsreise, så vil søkeordannonsering være det siste leddet av reisen. Når kunden gjør et spesifikt søk har den allerede kjennskap til produktet/tjenesten og er klar for å gjennomføre kjøpet. I denne fasen er det viktig at søkeordsannonsen er så god at forbrukeren trykker på dine annonser og ikke konkurrenten sin. Da risikerer du at all din markedsføring forbrukeren i forkant har blitt eksponert for går til spille.
Les også: Dette gjorde Adidas feil, og dette kan vi lære av feilen
Når vi setter opp søkeordskampanjer for våre kunder, er det noen viktige spørsmål vi alltid tar i betraktning:
Går kampanjen i en bransje med høy konkurranse?
- Dersom det er høy konkurranse i bransjen, er det viktig at budsjettene passer til markedet kunden annonserer mot. Ved høy konkurranse kan vi velge å bruke åpne søkeord. Åpne søkeord skrives ofte med plusstegn foran ordene som for eksempel: +bilmerke +sted. De eneste kriteriene for at annonsen skal vises da er at søket inneholder disse to ordene. Da treffer kampanjen svært bredt i store kategorier.
Lukkede søkeord vises kun i søk med spesifikke fraser eller flere gitte ord. Lukkede søkeord skrives i klammer som dette: [bilmerke modell sted]. Her må søket være identisk til søkeordet for at annonsen skal vises. Ved bruk av åpne søkeord er det viktig at man overvåker grundig hva folk søker på, så vi kan finne gode negative søkeord i ettertid. Negative søkeord er ord og fraser som vi ikke vil at annonsene skal vises på. Dette setter man opp slik at annonsene skal være mest mulig relevante i forhold til trafikken vi vil ha inn. - Om det derimot er lite konkurranse i bransjen, arbeider vi annerledes. Dersom vi annonserer mot en mindre gruppe, eller i en bransje med mindre konkurranse, kan det være mer nyttig å bruke spissere søkeord. Her blir det viktig å gjøre en nøye evaluering av søkeordene etter at kampanjen har gått en liten stund. Dermed sørger vi for at de få kundene du vil nå, faktisk blir nådd.
Har kunden en stor kundekrets fra før av?
- Hvis svaret er ja, er kunden sannsynligvis en større aktør. Da er den ofte flink til å markedsføre seg i flere kanaler, slik at forbrukere allerede har hørt om og vurdert kunden. Her er det lurt å ikke ha for brede søkeord, men heller litt spissere søkeord som treffer på akkurat din bedrift. Dermed kan du geleide kundene inn til en konvertering/kjøp uten enorme utgifter.
- Hvis de ikke har en stor, eksisterende kundekrets, vurderer vi åpne søkeord til å begynne med. Dette gjør vi for å generere mest mulig trafikk. Vi gjør også en grundig jobb med å sette negative søkeord.
Når fungerer søkeordannonsering best?
Det er viktig å huske på at søkeordsannonser ikke er en god «push-kanal». Når vi bruker ordet push-markedsføring snakker vi om å dytte et budskap eller en annonse på noen som i utgangspunktet ikke har kjennskap til det fra før. Det kan være en effektiv måte å fortelle om nye produkter eller muligheter. Søkeordannonsering fungerer derimot først når kunden har tatt alle steg i en kjøpsreise og kommet dit at den ønsker å gjennomføre et kjøp, en påmelding eller bestilling. Da vet kunden nøyaktig hva den skal søke etter, og derfor er det så viktig at søkeordannonsen gjenspeiler kundens søk slik at den blir funnet.
I tilfeller der kunden ønsker å øke merkevarekjennskap anbefaler vi å bruke programmatisk annonsering fremfor søkeordannonsering.
Les også: Kjærlighet til merkevaren gjennom programmatiske kampanjer
Trenger du hjelp til å sette opp en søkeordskampanje? Vi hjelper deg gjerne. Ta kontakt.