fbpx
markedsstrategi boligprosjekt

Hvordan lage en god markedsstrategi til boligprosjektet?

HJEM BLOGG – HVORDAN LAGE EN …
Du har et nytt boligprosjekt på gang og nå ønsker du å fortelle alle sammen om det fantastiske og unike nabolaget som skal bygges og skapes. Hvordan går du i gang?

Som boligutvikler har du garantert mange tanker og ønsker rundt det å sette opp nybygg og selge boliger. Å finne de gode og lønnsomme prosjektene krever både erfaring og teft. Å selge boliger og nybygg forutsetter derimot en annen type kunnskap og kompetanse. Det handler blant annet om markedsføring og markedsstrategi, kanalvalg og ikke minst relevant innhold tilpasset de ulike kanalene som du skal nå ut i og friste de riktige kjøperne.

Så hva skal til for å lage en god markedsstrategi og hvilke kanaler passer best til ditt formål og prosjekt for boligsalg i 2021?  

En god markedsstrategi sparker salget i gang

Begrepet markedsstrategi blir hyppig brukt uten at man nødvendigvis alltid er helt sikker på hva dette innebærer i praksis. Vi definerer en god markedsstrategi både som en langsiktig plan som skal hjelpe virksomheten å nå sine målsetninger, for eksempel å selge boliger. Vi kan se på det som en slags verktøykasse. 

Les mer om hvordan vi jobber med å rådgi våre kunder med markedsstrategi.

Vår verktøykasse er fylt opp med ulike tilnærminger og metoder som skal sikre at vi velger det riktige budskapet, innholdet og kanalene som gir den mest mulig kostnadseffektive veien til målet. Ønsker du å skape oppmerksomhet rundt et nybygg, bør markedsstrategien gi deg noen gode svar på hvilke aktiviteter du bør investere i for å kunne kommunisere med, og overbevise din utvalgte målgruppe.

Mens den langsiktige planen er å selge alle de prosjekterte boligene, kan aktivitetene underveis for eksempel gå ut på å la de potensielle kjøperne bli kjent med sitt nye nærområde, arkitekten og folkene bak prosjektet. Alt dette er med på å overbevise og gi en tilhørighet til ditt boligprosjekt. 

En annen og essensiell del av en gjennomtenkt markedsstrategi er konkrete måleparametere som settes i begynnelsen av prosjektet. På denne måten har du hele tiden tydelige indikatorer på hvordan markedsarbeidet går og hvilke tiltak og aktiviteter som gir best avkastning. Dette kan for eksempel være antall følgere og interaksjoner i en Facebook-gruppe, antall abonnenter på ditt nyhetsbrev, trafikk på nettsiden og rangering i Google på ulike søkeord. 

Det vanskelige kanalvalget

Tidligere var det gjerne de fysiske møteplassene og de trykte produktene og reklamekampanjene som var de viktigste verktøyene man hadde for å fortelle om et boligprosjekt, og for å nå ut til potensielle boligkjøpere. Heller ikke i 2021 skal man undervurdere verdien av disse møtepunktene, spesielt i lokalsamfunn. Samtidig har det kommet en rekke nye digital kanaler som er svært godt egnet for å selge boliger og nybygg.

I mange tilfeller har de digitale kanalene overtatt helt som de primære kommunikasjonsflatene. Det er kanskje ikke så rart da disse gjør det blant annet mulig å velge seg ut og treffe bestemte målgrupper med skreddersydde budskap. Ofte er dette også en kostnadseffektiv løsning der man kan fortløpende følge med på respons og resultater og justere fordelingen av markedsbudsjettet ut ifra det. Dette er et faktum som stadig flere markedssjefer og ledere oppdager. En undersøkelse fra Salesforce viser at markedsansvarlige planlegger å bruke nærmere 75 prosent av sine budsjetter på digitale kanaler i 2021.

Nedenfor får du en oversikt over noen av de mest vanlige kanalene som du kan benytte til å selge boliger:

Bruk nettsiden din som et showroom

En nettside har etter hvert blitt en selvfølge for mange, men vi ser likevel behovet for å løfte frem verdien av gode nettsider for de ulike boligprosjektene. Her har du virkelig mulighet til å boltre deg i lekre presentasjoner, bilder, video og all den nødvendige informasjonen som boligkjøperne er på jakt etter. 

Dette er en flate du bestemmer over helt selv. Her bør du legge inn tilstrekkelig innsats i både uttrykket og innholdet slik at det samsvarer best mulig med dine målsetninger og målgruppen du ønsker å nå. Det er viktig å huske på at en nettside ikke er en statisk presentasjonsform. Dere bør derfor sette av tid også etter at nettsidene er lansert for å holde disse oppdatert. Da vil de oppleves som mer relevante og troverdige av de besøkende. Slike oppdateringer kan være status på prosjektet, antall solgte enheter og prosessen underveis.

Innhold og struktur er viktig for Google

Søkemotoroptimalisering (SEO) har blitt et eget og stort fagfelt. Formålet med SEO er å sørge for at nettsiden din dukker opp i søkemotorer, og da primært Google, på relevante søkebegrep. De aller fleste i dag bruker Google og tilsvarende søkemotorer for å navigere på internett og finne frem til informasjon. Ifølge Googles egne tall gjennomfører vi i snitt 3-4 søk hver dag. Dette tallet er nok betydelig høyere i Norden der svært mange har smarttelefoner og benytter seg hyppig av nett på mobilen. 

For å komme høyt i trefflister hos søkemotorer kreves det bevisst jobbing med innhold og struktur på nettsidene. Det er også en rekke tekniske parameter som må være på plass, for eksempel at nettsiden fungerer godt på mobil, slik at søkemotorene skal prioritere å vise frem akkurat din nettside øverst i resultatlisten. 

Er det slik at du ønsker å fange oppmerksomheten til alle dem som kan være interessert i å bo i et spesielt område er det da helt avgjørende at dine nettsider dukker blant topptreffene på relevante søk i Google. Relevante søk kan for eksempel være «bolig Nesbru», men også når noen søker etter mer generell informasjon om området, eller mer spesifikke ting som barnehager eller ledige stillinger akkurat der. 

Med e-postmarkedsføring kommer du tett på målgruppen

Å kommunisere ved hjelp av e-post med potensielle kjøpere kan være svært effektivt, forutsatt at det gjøres klokt og i tråd med gjeldende regelverk. Du kommer tross alt svært tett på målgruppen din når du får lov til å sende informasjon direkte til innboksen deres. Ikke minst når du greier å lage innhold som er så engasjerende at mange velger å gå videre til nettsiden. 

Vi anbefaler på det sterkeste at du benytter alle dine tilgjengelige kanaler til å rekruttere flere abonnenter til ditt nyhetsbrev. Erfaringsmessig gir denne typen direkte leads langt flere interaksjoner og konverteringer enn ved for eksempel kjøp av e-postlister fra en tredjepartsaktør.  Nyhetsbrevene kan inneholde informasjon og bilder om fremgangen i boligprosjektet og relevante nyheter fra nærmiljøet som kan gjøre det mer attraktivt å flytte dit. 

Nybygg på sosiale medier

Sosiale medier som Facebook og Instagram har svært mange brukere i Norge. Nærmere 7 av 10 nordmenn svarer at de bruker Facebook hver eneste dag, ifølge Ipsos. Derfor har dette blitt en yndet kanal for bedrifter som ønsker å nå spesielle målgrupper, for eksempel basert på hvor kundene bor eller hvilken livssituasjon de befinner seg i. 

For å kunne benytte deg effektivt at disse kanalene trenger du å ha en gjennomtenkt innholds- og annonsestrategi. Sett av nok tid til å lage og optimalisere innhold for både Facebook og Instagram. Da vil du kunne få inn mye relevant trafikk og interessenter til dine nybygg-prosjekter. 

Les også: En vellykket markedsstrategi når du skal selge boliger

He wants to be just like his dad

Følg opp de som allerede har vist interesse!

Digital annonsering er et fint supplement til både nettside og sosiale medier. Det finnes mange ulike annonsenettverk der du kan få vist frem ditt budskap i en relevant kontekst, basert på blant annet lokasjon og tematikk. 

Bruk digitale annonser til å tiltrekke deg helt nye besøkende og følg så disse opp med å vise relevant informasjon etter at de har forlatt din nettside. Såkalt retargeting er en svært effektiv metode, som gjør at du får maksimalt ut av hvert besøk og interaksjon med dine kunder. Mens en artikkel på din blogg eller sosiale medier kan fungere som inspirasjon og en inngang til ditt prosjekt, kan en retargetingannonse gå direkte på pris og tilgjengelighet.  Da vet du nemlig at brukeren allerede har fått informasjon om prosjektet og er klar for et tydelig salgsfremstøt. 

SLIK LAGER DU EN MARKEDSSTRATEGI – KORT FORTALT

Vi har laget en skissevideo som enkelt forklarer hva en markedsstrategi bør inneholde når du skal markedsføre ditt boligprosjekt. 

Trenger du hjelp til å lage et podcastkonsept?
Slik kan bedriftspodcast styrke lojaliteten til merkevaren din
3 gode grunner til at du bør starte med bedriftspodcast

Få med deg alle
oppdateringer fra B17

Vil du ha inspirerende og faglig innhold om markedsføring og prosjekter vi jobber med? Meld deg på vårt nyhetsbrev som sendes ut en gang i måneden. 

 

Vi bruker cookies for din brukeropplevelse – Les mer