fbpx
google analytics

Hvordan bli bedre i Google Analytics? – 8 tips

HJEM BLOGG – HVORDAN BLI BEDRE …
Google Analytics er et kraftig analyseverktøy for innsamling av statistikk for besøkende av en nettside. Google Analytics har utallige ulike rapporter som kan gi relevant informasjon om de som besøker nettsiden din. Det kan være vanskelig å vite hvilke rapporter som er nyttige for deg. Derfor har vi satt sammen 8 enkle tips for å gjøre analysearbeidet litt enklere.
Aldri mist fokus på hva du skal måle og hvorfor du måler det

Google Analytics har et hav av funksjoner og muligheter for å hente ut hundrevis av ulike rapporter. Man kan fort bli ivrig og glemme hva man faktisk ønsker å finne. Derfor er det lurt å kun hente ut rapporter som er basert på de KPIene du har satt opp. En KPI kan for eksempel være hvor mange som har sendt inn et skjema på en kontaktside. De fleste ser kun på tallene over hvor mange som besøker nettsiden, mens det finnes muligheter for også å måle viktige konverteringer.

Mål konverteringer

Det første du må gjøre etter å ha satt opp Google Analytics er å definere mål for nettsiden din. Det gjøres ved å måle konverteringer basert på key performance indicators(KPI). Konverteringene vil hjelpe deg til å se om du når de målene du har satt opp. Den viktigste KPIen for en nettside er konverteringsfrekvensen. Har du flere mål bør du sette opp verdier for de ulike målene, slik du kan skille mellom de viktigste.

mal
Sette opp Analytics korrekt

Når du har satt opp Google Analytics, er det viktig å sørge for at kontoen din måler de viktigste aspektene med nettsiden din. Dette skal sørge for at du får nøyaktig data basert på å måle det som faktisk har verdi for deg. I tillegg vil du få langt mer data å basere deg på. Vi har laget en sjekkliste for hva som er lurt å sette opp:

  • Spore hendelser
    Hendelser er interaksjoner brukere har med nettstedet ditt, det vil si når brukeren gjør noe aktivt på nettsiden. Eksempler på interaksjoner kan være å spille av en video, printe ut en side, laste ned en fil, trykke på en knapp osv.
  • Spore henvisninger
    Google Analytics lar deg se alle henvisningene du har til siden din. Det fine med henvisninger er at du kan sette opp egne parametre som måler det du ønsker svaret på. For eksempel hvor mange som har trykket på et nyhetsbrev du har sendt ut. Basert på Google Analytics sin egen ABC-syklus kan du finne svar på hvordan brukerne kom inn på siden din (Acquisition), hva de gjorde når de kom inn Behaviour) og om de gjør det du ønsker at de skal på siden din (Conversion).
  • Sette opp analyse for e-handel
    Har du en nettbutikk som selger produkter eller tjenester, så er det viktig å at du får satt opp sporing på e-handelen. Det gjør at du kan samle inn og måle data fra alle ordre, transaksjoner, beløp, sted, tid og mye mer.
  • Sette opp sporing for søk på nettsiden din
    Har du en søkefunksjon på nettsiden din, så er det lurt å sette opp sporing på      hva folk søker på. Det kan hjelpe deg til å forstå hva de besøkende sliter med å finne. Ved å optimalisere brukergrensesnittet basert på analysen du fant ved sporing av søk, vil du kunne tilby kundene en bedre kjøpsreise på de produktene eller tjenestene du selger.
  • Koble Google Search Console med Google Analytics
    For å hente ut hvilke søkeord det søkes mest på inne på nettsiden din, må du koble Google Search Console med Google Analytics. Det vil gi deg en oversikt over hvilke søkeord som er mest klikket på, mest søkt på, rangering og mer.
  • Aktiver demografi og interesserapport
    Google Analytics er et verktøy som får tilgang til langt mer informasjon enn andre verktøy. Det er en stor å laste ned programmet. Ved å aktivere demografi og interesse, vil du for eksempel kunne se kjønn og alder på brukerne dine. Det kan hjelpe deg å optimalisere nettsiden etter den målgruppen som besøker nettsiden din mest.
  • Hvis du bruker Adwords, bør du koble Adwords-kontoen til Analytics.
    For å få et bedre resultat fra annonsene du kjører via Adwords, er det lurt å koble til Google Analytics. Det gjør at du kan se hele løpet fra noen trykker på annonsen din, til hva de gjør på nettstedet ditt. Du kan dermed legge opp eget tilpasset løp for brukerne som er interessert i dine tjenester eller produkter.
ga
Lag egne tilpassede rapporter

Google Analytics har en genial funksjon der du kan lage egne tilpassede rapporter på dashboardet. Da vil du enkelt kunne se de viktigste rapportene med en gang du logger inn på Google Analytics. Du kan også kopiere andres maler for rapporter. Vi anbefaler ikke å ha flere enn 5-10 rapporter på dashboardet. Kun de viktigste KPIene i din virksomhet bør fremheves.

Følg opp rapporter jevnlig

Er du en mester på å lage rapporter, vil de likevel være ubrukelige om du ikke følger med på de jevnlig. Vi anbefaler at du går igjennom de viktigste KPIene dine ukentlig, og en mer grundig gjennomgang en gang i måneden. Gjør du større endringer på nettsiden din, så kan det være lurt å følge ekstra med på rapportene dine for å se om det gir et negativt utslag.

DSC01257 scaled
Sammenligne perioder

Google Analytics viser som standard de siste 30 dagene på rapportvisning.

Du kan endre periode til hvilken som helst tidsperiode for å få mer data å basere deg på. Du har også muligheten til å sammenligne to perioder ved å huke av “sammenligne med”. Det gjør at du kan se på nåværende periode opp mot en hvilken som helst tidligere periode. Vi anbefaler å bruke denne funksjonen for å se forbedringer i forhold til KPIene dine.

Sett opp segmenter

Ved å bruke segmenter, så kan du sette opp spesifikke kriterier og sammenligninger for å se hva som gjør det bra og dårlig på nettsiden. Segmenter kan brukes på alle rapporter i Google Analytics. Du kan lage segmenter basert på beregninger, besøksdato, demografi, interesser, dimensjoner samt mye mer. Segmenter er så kraftig at du kan lage rapporter inne i rapporter.

Et eksempel på et segment:

				
					Lage en rapport som viser kun en spesifikk tidsperiode for en kampanje på en underside. Dette for å måle ytelsen til markedsføringskampanjen din.
				
			
Rydd opp i rapporter med filtre

Du og dine kolleger besøker ditt nettsted ganske ofte. Det kan derfor være lurt å ekskludere trafikken fra de IPene dere sitter på. Det kan også være spesifikke sider på nettsiden din som du ønsker at ikke skal måles. Dette kan enkelt legges til som et filter for at det ikke skal bli målt. Ved å aktivere disse filtrene, så vil du få et mer realistisk bilde av trafikken på nettsiden.

HAR DU SPØRSMÅL OM GOOGLE ANALYTICS?

B17 henter to nye fra Høyskolen Kristiania!
Fordeler ved bruk av prototyper i nettsideproduksjon
Konseptskisser og designprofil

Få med deg alle
oppdateringer fra B17

Vil du ha inspirerende og faglig innhold om markedsføring og prosjekter vi jobber med? Meld deg på vårt nyhetsbrev som sendes ut en gang i måneden. 

 

Vi bruker cookies for din brukeropplevelse – Les mer