Vi ønsker å inspirere mennesker til å ta gode valg gjennom våre verdiord inspirerende, innovative, inkluderende.

Hvem skal skrive innhold for din bedrift?

HJEM BLOGG – HVEM SKAL SKRIVE …
Innholdsmarkedsføring tar tid og er en langsiktig investering. Tiden har kanskje kommet hvor du har innsett at virksomheten må begynne å produsere nytt innhold, og mer innhold.

Uten nok innhold vil innholdsmarkedsføringen ha liten effekt. Det tar tid, og tid er ofte en flaskehals i mange markedsavdelinger. Hvis det ikke er satt av dedikerte ressurser kan det fort falle mellom to stoler. Så når bør du vurdere å ansette en egen innholdsprodusent eller bruke en ekstern ressurs til å fylle denne rollen?

Vi gir deg 5 fordeler ved å velge et byrå.

Inhouse eller outsource? 5 fordeler ved å velge et byrå
  1. Sikrer spisskompetanse. Har virksomheten kompetanse i dag som kan utnyttes til å produsere innhold? Hvis ikke, vurder å leie inn en ressurs som kan ta seg av denne oppgaven frem til det eventuelt ansettes en innholdsprodusent. Ved å leie en produsent sikrer du som markedssjef at du får spisskompetanse på området, i tillegg til at byrået alltid sørger for at dere er oppdatert på trender og fremgangsmåter.   
  2. Dokumentert tid- og ressursbruk. Har virksomheten budsjett til å ansette en ny person som skal ta seg av innholdsproduksjon og innholdsmarkedsføring? I starten kan det være usikkert hvor mye tid som kreves for å ta seg av oppgavene. Ved å outsource denne rollen til et byrå i starten kan man avklare tid- og ressursbruk før man eventuelt vurdere å ansette.
  3. Belager seg mot fravær. Sliter bedriften din med langtidssykemeldinger, fravær eller permitteringer? I så fall kan det å ansette en ny person være et usikkerhetsmoment. I en slik situasjon kan det være en fordel å sette bort oppgaven frem til man har kontroll over arbeidskapasiteten.
  4. Mindre risiko. En ansettelsesprosess er tidkrevende og avgjørende. Man må sette av mye tid for å finne riktig kandidat for å unngå langtidseffekten av å ansette feil person. I slike tilfeller kan det å leie inn en ressurs fra et byrå være en trygghet.
  5. Fleksibelt. Det å bruke et eksternt byrå til enkelte oppgaver gir bedriften fleksibilitet fordi man ikke binder opp kapital. Virksomheten kan velge å outsource enkeltoppdrag, eller de kan velge å benytte en ressurs over en gitt periode. Dersom resultatet er tilfredsstillende, kan man velge å bruke den samme ressursen ved flere anledninger. Motsatt, er man misfornøyd kan man velge å avslutte samarbeidet.

Enten du går for å bruke et byrå som sparringspartner, eller du velger å innhente kompetanse internt, hva bør du som markedssjef se etter når du skal fylle rollen som innholdsmarkedsfører?

5 ting som kjennetegner en god innholdsmarkedsfører
  1. En god historieforteller. En innholdsprodusent skriver innhold som underholder, utdanner og engasjerer leseren fremfor å flytte leseren direkte til en salgsutløsende handling (bestille eller kjøpe). Man kan drømme seg bort ved å lese innhold om fjellklatring i alpene, eller fisketurer langs Mjøsa. Det betyr ikke at leseren er klar for å bli solgt til. Det er viktig at personen som skal skrive innhold vet forskjellen på disse fremgangsmåtene.
  2. Evner å tilpasse innhold til målgruppen. En innholdsprodusents bør i aller høyest grad forstå målgruppen og vite hvordan man best skriver til den. Det er langt viktigere enn å kunne mye om det innholdet som det skal skrives om i forkant. 
    Når bilforhandleren deler innhold om stasjonsvogner og familiebiler, er det ikke fart og spenning som er fokuset. Det ville vært mer naturlig å vinkle innholdet slik dersom det handlet om en sportsbiler.  
  3. Kreativ fremgangsmåte. En innholdsprodusent må disponere tekst og bilder på en god måte, og gjerne kunne ta i bruk gode virkemidler som video, infografikk og ikoner. Innhold kan lages i mange varianter. Dersom man har en fagblogg vil E-bøker, maler og kundecase være nyttig innhold for leserne.
  4. Taktisk og smart. En innholdsprodusent må evne å sette seg inn i søkeordanalyser og skrive gode meta-beskrivelser, nøkkelord og koble det opp mot teksten. Det vil ha stor verdi for rangeringen av innholdet i søkemotoren. En søkeordanalyse vil kunne avdekke hva målgruppen søker etter, og hvilke søkeord de bruker når de leter etter dine produkter og tjenester. Hvis du selger fjellstøvler og de fleste søker etter fjellsko, så bør man vurdere å endre innholdet sitt slik at det samsvarer med målgruppens søkevaner. 
  5. Strukturert og flink til å planlegge. En innholdsmarkedsfører bør være strukturert og planlegge innhold frem i tid. Et viktig hjelpemiddel vil være å lage en publiseringsplan. Den bør inneholde publiseringsdato, målgruppe, tittel, forfatter, tidsfrist og distribusjonskanal for alt innhold som skal lages. Planen vil også hjelpe innholdsprodusenten med å holde oversikt over hvordan man ligger an og hjelpe til med å overholde frister.   
Det kreves samarbeid i flere ledd

Det å søkeoptimalisere innholdet på nettstedet er ikke nødvendigvis et område som innholdsprodusenten er ansvarlig for. Til dette vil det vanligvis være en SEO-spesialist som tar seg av. Et godt samarbeid vil være avgjørende for å kunne lykkes med innholdsmarkedsføring. Selv om innholdsmarkedsføreren har det overordnede ansvaret for innholdsproduksjon, og SEO-spesialisten har det overordnede ansvaret for at innholdet blir funnet gjennom søkemotoren, bør markedssjefen sørge for at virksomhetens bedriftens digitale strategi og målsetning gjennomføres.

Det å skrive innhold er ikke nok i seg selv for å lykkes. Innholdet skal også distribueres i de rette kanalene. Selv om det vanligvis vil være en performance marketer som analyserer trafikken bør i aller høyeste grad innholdsprodusenten få tilbakemelding på hvordan innholdet treffer målgruppen.  

Når du skal analysere trafikken din, se etter trender over en lenger periode fremfor å se på nøyaktige tall for et spesifikt innlegg. Det viktigste er ikke et stort publikum, men et dedikert publikum. Målet i seg selv er å kunne hjelpe kunder med å løse et problem. Da må du skrive innhold de ønsker å lese mer av. Innholdsmarkedsføring kan gi kunder og publikum nyttig informasjon før og etter kjøpet, og mens de handler. Dersom du klarer å hjelpe kunden på veien frem mot et kjøp, er det større sannsynlighet for at kunden velger å gjennomføre kjøpet, og at den velger å komme tilbake igjen. Gode kundeopplevelser gir gode kunderelasjoner!

TRENGER DU HJELP TIL Å LAGE INNHOLD?

Vi har innholdsprodusenter som lager tekst og video med fokus på historieformidling. 

Bratt læringskurve - enda en bedriftspodcast?
Slik kan vi hjelpe deg med Facebook-annonsering
Design - merkevarens håndtrykk og personlighet

Få med deg alle
oppdateringer fra B17

Vil du ha inspirerende og faglig innhold om markedsføring og prosjekter vi jobber med? Meld deg på vårt nyhetsbrev som sendes ut en gang i måneden. 

 

Vi bruker cookies for din brukeropplevelse – Les mer