fbpx
En kreativ person leter etter inspirasjon overalt.

Hva kjennetegner en kreativ person?

HJEM BLOGG – HVA KJENNETEGNER EN …

Det finnes ikke noe fasitsvar på hva som kjennetegner en kreativ person. Men jeg tror at alle kan utvikle kreativitet ved å være nysgjerrige og tøye fastsatte grenser og rammer. Ikke minst se etter nye ideer i alt rundt seg og være åpen for det som er nytt og annerledes.

Jeg var i høst på en designkonferanse i København.

Etter mange år i et kreativt yrke har det blitt noen konferanser etter hvert. Adobe-seminarer, heldagskurs i animasjon, årsstudium i webdesign, Photoshop-kurs, Adobe XD-kurs osv. osv. Alt med tanke på ny kompetanse og inspirasjon.

Men denne gangen var det noe annet.

De seks foredragsholderne som var invitert til konferansen bød på noe annet. De bød på seg selv!

Én hadde som tema illustrasjoner, én presenterte redesign og en annen hadde fordypet seg i fonter. Men måten de presenterte faget på var annerledes. I stedet for å gå rett på fagområdet de jobbet med brukte de mye av tiden til å fortelle om sin egen bakgrunn. De brukte seg selv som utgangspunkt og fortalte hvorfor de hadde blitt de kreative menneskene de var i dag og hvordan de var kommet dit. Det fikk meg til å tenke på hvordan jeg har utviklet min egen kreativitet.

Kreativ femåring

En av foredragsholderne hadde hatt en oppvekst hvor begge foreldrene var hardt arbeidende med arbeidsdager langt utover vanlig arbeidstid. Barnehage var ikke et alternativ, så da måtte hun hver dag være med moren sin på jobb. Morens arbeidsplass var ikke tilrettelagt for barn, som de sjelden er, og det eneste de hadde å tilby en femåring var blyant og papir.

I utgangspunktet er dette en ganske trist historie. Barn på fem år er ikke skapt for å sitte lydløse på et kontor hele dagen med en tegneblokk. Men dette ble starten på en fantastisk karriere som illustratør.

Design og følelser

Hvorfor traff akkurat dette meg så veldig når konferansen egentlig handlet om design? Jo, fordi hun delte noe av seg selv, opplevelser som har preget henne og ført henne dit hun er i dag. 

Det finnes mange måter å øke kreativiteten på. Her er noen forslag:

  1. Ta deg tid til å tenke. Kreativ tenkning krever at du gir deg selv tid til å reflektere og utforske ideer.
  2. Prøv å se ting fra ulike perspektiver. Dette kan hjelpe deg å se ting på nye måter og komme opp med løsninger som du ikke hadde tenkt på før.
  3. Bruk «løse strukturer». Dette betyr å la deg selv være litt uorganisert og la ideene flyte fritt, i stedet for å prøve å holde deg til et fastsatt opplegg.
  4. Ta deg en pause. Det kan være nyttig å ta en pause fra arbeidet ditt for å gi hjernen din tid til å hvile og fornye seg.
  5. Delta på kreative aktiviteter. Det kan være nyttig å delta på kreative aktiviteter som maling, musikk eller skriving, for å få ideer til nye prosjekter.

 

En kreativ person ser etter inspirasjon overalt.

Det er viktig å huske at kreativitet ikke kommer på kommando, og at det kan ta tid å utvikle kreative ideer. Ved å prøve ulike teknikker og å gi deg selv mulighet til å tenke og eksperimentere, kan du øke sjansene for å komme opp med nye, verdifulle ideer.

Jeg tror ikke på noen måte det finnes fasitsvar på hva som er riktig design, men jeg tror at det merkes hvis den som står bak, tør å utlevere seg. Selv trener jeg kreativiteten min aktivt. Dette gjør jeg blant annet ved å gå tur på ukjente stier, lytte til musikk jeg vanligvis ikke hører på og være nysgjerrig på hva andre holder på med. Ikke minst ser jeg etter god design overalt. På t-banen, i kassakøen ved bladhylla og på nye nettsider.

I et kreativt yrke tror jeg det er umulig å ikke by på seg selv. Om du som designer skal presentere nettsider du har tegnet eller som musiker skal fremføre et musikkstykke du har øvd på, deler du noe av ditt indre. Kreativitet krever mot. Mot til å utforske nye ting. Mot til å blottlegge seg. For å virkelig engasjere publikummet ditt, må du legge følelser i det du holder på med. 

Når var sist du bød på deg selv?

VIL DU VITE MER OM  HVORDAN VI JOBBER MED DESIGN?

Hvordan velge kanal og budskap for annonsering?
AI – bør bransjen bli bekymra?
Merkevarene som alltid er i opposisjon - Rebellene

Få med deg alle
oppdateringer fra B17

Vil du ha inspirerende og faglig innhold om markedsføring og prosjekter vi jobber med? Meld deg på vårt nyhetsbrev som sendes ut en gang i måneden. 

 

Vi bruker cookies for din brukeropplevelse – Les mer