For at Google og andre søkemotorer skal kunne gi gode søkeresultater, så har de utarbeidet retningslinjer for hva en nettside må gjøre teknisk og praktisk for at de skal bli synlige.

Det er stor konkurranse for å være synlig på internett. Det er mange enkle grep man kan gjøre for å skille seg ut. Den beste metoden er å jobbe med søkemotoroptimalisering. Det kan gjøres via teknisk gjennomførelse og praktisk arbeid. Vi skal gå litt nærmere innpå dette for at du skal få en forståelse for hvordan søkemotoroptimalisering fungerer.

– Teknisk SEO

Google har utarbeidet en grunnleggende mal for hvordan du som nettsideeier burde sette opp nettsiden. Her får du mange ulike retningslinjer og instrukser for hvordan Google skal hente ut relevant data til forbrukeren. En del av det tekniske oppsettet må implementeres for at Google skal kunne sende inn sine «boter». Disse botene indekserer siden, så den har fullstendig oversikt hva som kan vises frem. Om du ikke ønsker å implementere dette, så kan Google i noen tilfeller droppe nettsiden din eller bare velge ut innhold som du kanskje ikke ville valgt selv for et søk.

Det tekniske oppsettet innebærer:

  • Hjelpe Google til å indeksere siden
  • Forklare Google hva slags innhold som ikke skal indekseres (For eksempel en takkeside)
  • La Google forstå innholdet ditt
  • Hierarki av nettsiden
  • Analyse av nettsiden
  • Tilpasser nettsiden din seg mobil og nettbrett?
  • Hvordan ser nettsiden ut i et Googlesøk?
– Praktisk SEO

Dette er den vanskelige delen med søkemotoroptimalisering. For å skille seg ut i konkurransedyktige søkeord, må man skrive godt innhold. For at innholdet skal anses som «godt», må Google avgjøre om dette løser et problem eller et behov på best mulig måte. Det er alltid vanskelig å opprettholde sin plass på Google fordi de endrer sine algoritmer og retningslinjer hele tiden. Derfor er det viktig å jobbe kontinuerlig med praktisk søkemotoroptimalisering.

Metodikk for praktisk arbeid
For å gjøre arbeidet litt enklere rundt praktisk SEO, har vi i B17 utarbeidet en metodikk for hvordan du skal gå frem. Metodikken er delt inn i 4 faser som går under research, implementering, analysering, forbedring og evaluering. Det vi ofte ser er at jo lenger tid du bruker på research- og analysefasen, jo bedre resultater får du.

Fase 1 – Research

  • SEO-analyse av nettsiden
  • Se på Google Trends
  • Velg et primærord og 4 sekundærord per artikkel / side
  • Se på konkurransen rundt søkeordene du har valgt
  • Se på konkurransen rundt temaer man skal skrive om
  • Brainstorm – Titler for side / artikkel
  • Hva slags innhold skal skrives? Fagbegrep/terminologi eller nærhet, verdier og følelser
  • Se på konkurrenters backlink’s basert på søkeord du har valgt

Fase 2 – Implementere

  • Installere Google Analytics
  • Installere Google Search Console
  • Teknisk SEO
  • Praktisk SEO – Skrive innhold

Fase 3 – Analysere

  • Se på Google Analytics
  • Se på kjøpsreisen
  • Sammenligne data

Fase 4 – Forbedre og evaluere

  • Optimalisere søkeord
  • Evaluere strategi
  • Begynne fra scratch igjen?
  • Se på topp 10 ord i Google Search Console
  • A/B-teste nye søkeord
Tips og triks til SEO
  • Ha alltid som mål å komme på side 1 blant dine søkeord
  • Ha fokus på godt innhold
  • Legg mye tid inn i researchfasen
  • Bruk Google Analytics aktivt
  • Invester i et SEO-verktøy som for eksempel SEMrush eller NeilPatel
  • Ha alltid en plan
  • Aldri kjøp backlinking fra andre
  • Bruk landsdomene for ditt land – .no (For eksempel dittdomene.no)
  • Aldri slutt med SEO
  • Bruk HTTPS på nettsiden (Sikker tilkobling til nettsiden)
Har du spørsmål rundt søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering er noe av det vanskeligste man kan jobbe med. Det endrer seg hele tiden og man må konstant holde seg oppdatert. Dette er en fulltidsjobb hvor man må gjøre mange strategiske valg. Ser du behovet innspill rundt søkemotoroptimalisering? Fyll inn skjemaet, så tar vi kontakt med deg snarest.