Enkelt forklart handler «Push & Pull» om tre steg:
- Vi starter med å finne primær- og sekundærmålgruppe for budskapet. Hvem skal vi snakke til? På den måten kan vi starte å fokusere på hvem vi vil snakke til. Dette har vi solide analyseverktøy til. Her er nøkkelen å kun skape oppmerksomhet. Tydelig budskap som er lett å dekode og som er relevant for målgruppene. Dette vil kvalitetssikret trafikk til dine plattformer.
- I neste fase analyserer du trafikken som kommer inn til landingssiden, hjemmesiden, Facebook-siden og andre plattformer. Analysen vil enten avkrefte eller bekrefte målgruppen din. Her kan du utforme ditt salgsutløsende budskap – fordi du nå snakker til de som du vet allerede har vist interesse for din bedrift, dine produkter og tjenester.
- I siste fase ser du på hvordan budskapet/budskapene mottas av publikumet. Det er essensielt at du optimaliserer og allokerer budsjettet underveis til de kanalene som fungerer best.Du har nå dyttet ditt budskap ut – fått respons og dratt kunden tilbake med hjelp av retargeting og målgruppestyring. Du har etablert en relasjon. Dette er essensen i «Push & Pull».
Budskapet går til en passiv mottaker
I Push-delen er det avsender av budskapet som gjør en aktiv jobb for å påvirke mottakeren ved å gjøre de oppmerksomme på et produkt eller tjeneste. Dette gjør man gjennom tradisjonelle kanaler som tv, radio, magasiner, aviser osv, men også gjennom sosiale medier. Mottakeren sitter da passivt og tar imot budskapet i form av en bannerannonse, tv-reklame eller et sponset innlegg på Facebook. Hensikten er at mottakeren skal legge merke til budskapet og deretter oppsøke produktet.
Kunden tar en aktiv rolle
I Pull-delen er det kunden selv som gjør en aktiv rolle for å oppsøke avsenderen. En av de viktigste pull-kanalene er Google. Alle gjør aktive googlesøk. Nettsiden er også en viktig pull-kanal, og for enhver markedsfører på nett vil innhold, brukervennlighet og enkel navigering være avgjørende for å tilrettelegge for salg gjennom egne kanaler, i tillegg til retargeting og remarketing .
Her er en oversikt over de viktigste kanalene og tiltakene innenfor push&pull-strategien.
DIGITALE PUSH-KANALER | DIGITALE PULL-KANALER |
Facebook-annonsering mot målgrupper | Retargeting |
Bannerannonsering | Facebook mot egne følgere |
Native annonsering | Epost/kundeklubb |
| Søkeordannonsering i Google |
DIGITALE PUSH-TILTAK | DIGITALE PULL-TILTAK |
Annonsering mot nye kunder | Salgsutløsende budskap |
Påmelding til nyhetsbrev/ reklamere for nyhetsbrevet sitt | Fortelle hvorfor man trenger produktet i egne og fortjente kanaler |
Merkevarebyggende budskap
| Konverteringsskjemaer på websiden |
Sponsing av arrangementer og idrettslag | Være tilgjengelig i kart og kontaktinfo i Google my business |
Konkurranser på Facebook | Annsonsering på Facebook mot eksisterende følgere (sponsing av innlegg) |
Oppfordre til engasjement i sosiale medier | Epostmarkedsføring og nyhetsbrev |
Ved å ta i bruk Push & Pull-strategien snakker du til de som allerede har vist interesse, og sjansen for å etablere en relasjon med nye og eksisterende kunder langt større.