Det digitale annonseproduktet remarketing, som vi på norsk kaller «oppfølgningsannonser», har lenge fått blandet omtale. Blir denne metoden brukt riktig, vil forbrukeren oppfatte annonsen som relevant. Dessverre har noen aktører misbrukt produktet slik at mottakeren har fått en dårlig opplevelse. Personlig har jeg fått gode resultater, nådd KPI’er og oppnådd effekt med remarketing. Både for arbeidet med å få nye kunder til byrået og for kunder jeg rådgir.
Gjennom analyse av aktiviteten i dine egne digitale kanaler, kan du sette opp en effektfull remarketingstrategi. Det krever innsikt, analyse og kreativitet; aktiviteter som bør være bærebjelker i enhver markedskampanje.
Les også: Slik lager du en vellykket kampanje
Kreativiteten forsterker effekten
Skal du gjennomføre en remarketingstrategi bør du tenke nøye gjennom kommunikasjonen. Forbrukeratferden ved kjøp av produkter og tjenester endrer seg raskt. Derfor bør all kommunikasjon forankres i en løpende forståelse av målgruppen din. Her kommer analyse og innsikt inn. Verktøy som Google Analytics, Google Trends og Facebook Insight gir deg god forståelse av både kjøpsreisen og målgruppen din.
I første fase handler det om å fange oppmerksomhet. Vår strategi er å fortelle historier. Få frem bedriftens identitet og hvilke verdier den står for. Tydelig og god kommunikasjon vil huskes og føles. I tillegg må budskapet være relevant for målgruppen. Hvis vi evner å lage god storytelling, blir etterarbeidet i remarketingen mye mer effektfull. Det skaper trafikk, engasjement og viktig innsikt i målgruppens kjøpsatferd.
Les mer om hvordan kjøpsatferden har endret seg.
Innsikten fra analyseverktøyene gir deg detaljinformasjon på hva du skal kommunisere i den salgsutløsende fasen. Hvilke sider besøkes mest? Hvilke produkter/tjenester er kundene dine ute etter? Hvorfor falt kunden av når den skulle fylle ut kontaktskjema? Her har mange annonsører mye å hente. Dette kan utgjøre en verdifull forskjell på resultatet.
Målrettet annonsering i Facebook
Facebooks annonseoppsett hjelper deg langt på vei med å sette opp målretting. Foruten de klassiske demografiske, geografiske og interessebaserte parameterne, understreker Facebook at den beste måten å bearbeide målgruppen er fra førstepartsdata som er hentet fra din egen nettside. Dette krever at du har en innholdsrik, engasjerende og informativ nettside. Det gjør etterarbeidet i markedsføringen mer effektiv.
«De fleste kjøpsreiser starter og slutter på din hjemmeside. Bruk dataen, den er din»
Dette gjorde vi med Bavaria Mini
For Bavaria brukte vi innsikt og analyse da vi skulle hjelpe dem med lanseringen av Mini Countryman Hybrid. Mye forarbeid gikk med på å finne ut hvem kjøpergruppen var og lage personas. Basert på denne innsikten i målgruppens brukervaner valgte vi Facebook som kommunikasjonskanal. Dette ga oss muligheten til å samle inn data som vi senere kunne bruke til remarketing. Formatet vi valgte var video. I tillegg ble det skrevet en innholdsartikkel som ble publisert på Motormagasinet.no
Steg 1
I første steg ble filmen distrubuert på Facebook. Den handlet om følelser rundt bilen.
Steg 2
I steg 2 rettet vi Facebook-annonser til de som hadde vist interesse for filmen. Kommunikasjonen her tok for seg tekniske aspekter ved bilen og hvilke problemer bilen kunne løse for målgruppen. Her linket vi til landingssiden til bilforhandleren. Frem til dette handlet annonseringen om å fange interesse og vise at bilen kunne løse målgruppens utfordringer.
Steg 3
I neste steg ble rene salgsutløsende annonser rettet mot de som hadde vært på landingssiden hos forhandleren. Denne gruppen anså vi som svært kjøpeklare.
Steg 4
I siste steg ble publikumet ble deretter speilet (les mer om det lenger ned) og speilpublikummet ble eksponert for steg 1. På denne måten fylte vi kontinuerlig på med nye interessenter for Bavaria.
Dette kan du gjøre i Facebook:
Saved Audience. Facebooks egne dataparametere omfatter geografi, interesse, inntekt, alder, kjønn og plattform (mobil/desktop/tablet). Det fungerer godt om du allerede vet mye om målgruppen din.
- CRM-lister. Forutsatt at du har innhentet samtykke i henhold til GDPR, kan du laste opp dine CRM-lister (e-poster) direkte i Facebook og rette annonsebudskap mot disse. Det er viktig at du jobber aktivt med å bygge opp kundebase, for så å bruke det i markedsføringen.
- Skreddersydd publikum – Her ligger gullet! Skal du virkelig snakke til målgruppen din bør du basere målrettingen din på atferd. Med dette mener jeg (potensielle) kunder som allerede har engasjert seg med innholdet ditt – være seg på Facebook-siden din; gjennom dwell time, likes, delinger, kommentarer etc. Disse kan du rette mer salgsutløsende budskap mot, da de allerede har vist interesse.
Det andre, og mest verdifulle publikumet, henter du fra nettsiden din. All data fra ditt eget nettsted er førstepartsdata. Dette har du hentet samtykke fra, ved at de (som oftest) aksepterer at du benytter deg av informasjonskapsler. - Speilpublikum. Sist, men ikke minst kan du på bakgrunn av punktene ovenfor, speile opparbeidet publikum. Det betyr at Facebook, basert på datafangsten din, kan doble målgruppen din og på den måten øke rekkevidden. Lookalike-målgrupper er et segmenteringsverktøy i Facebook som finner brukere hvis demografi og interesser ligner dine eksisterende følgere. Disse er enkle å lage og implementere, noe som gjør det til et effektivt verktøy for å finne brukere med høy konverteringspotensiale.
Ta kontakt med oss
Ønsker du å vite mer om hvordan du gjennomfører dette rent praktisk i Facebook Ads manager og hvordan du kan opparbeide deg solide CRM-lister, kan du ta kontakt med oss her!