Møt Erik
Erik G. Vangsnes hevder han har en nerdete interesse for filmfaget. Det gjør at han i dag kan dyrke lidenskapen sin både som videoprodusent for B17, og på fritiden.
“Video skal appellere til følelser. Det er den mest effektive måten å formidle et budskap på. Det er de ekte og ærlige historiene folk vil ha”. Med det utgangspunktet går Erik og B17 som hånd i hanske. Vi ønsker å inspirere våre kunder til å fronte sin bedrift, sin merkevare og sine ansatte gjennom ekte og nære historier.
Se videoen Erik har produsert for Zuccarellostiftelsen.
Video kan fremkalle en følelse man kanskje ikke visste man hadde
Interessen Erik har for film begynte i midten av tenårene. “Jeg konsumerte alt jeg kom over og var veldig fascinert av gamle filmer som hadde stor betydning da de kom, men som fortsatt i dag har et viktig budskap. Det ble en forsterket interesse fordi jeg var alene om den. Jeg følte jeg eide den litt”.
Erik syns det var interessant å se hvordan film hele tiden gjenspeilet historien og det politiske bildet i verden. Han slukte filmer med et intenst blikk og reflekterte mye over hvorfor folk likte filmen da, og hvorfor de fortsatt liker den. Han liker spesielt godt bruken av ikoniske stiluttrykk og visuelle virkemidler som fremkaller følelser man kanskje ikke visste man hadde.
“I slutten av tenårene så jeg alt som kan sies å være pensum innen film. En tid jobbet jeg som kinomaskinist. Da tilbrakte jeg mye tid alene i maskinrommet etter at den siste visningen var slutt. Det å sitte alene inne i et mørkt rom, kun med lyset fra projektoren, mens man fikler med filmrull og maskiner- det var en slags tidløshet over det. Det føltes som jeg var en del av noe stort og viktig. Film har alltid betydd mye for kultur og enkeltmennesker. Jeg fikk jobbe med film og jeg elsket det».
Cinematisk i looken, gode utsnitt og falming i overgangene
Det er ingen tvil om at video for Erik er mer enn en hobby. Han henter inspirasjon i alt han foretar seg, og plukker opp elementer som han senere tar i bruk på sin egen måte. Da han skulle være med Thomas i B17 på fluefiske for å lage film, hadde han nylig sett det han selv anser som en av verdens beste filmer, ”Apokalypse nå!”. Her ble han inspirert av måten naturen ble brukt, med vann i bildene og et overbruk av “fadede” overganger. Slike overganger tok han i bruk i filmen om fluefiske.
Når Erik blir for ivrig og snakker om teknikker og overganger innen video, er det ikke lett for andre å forstå essensen. Det er et eget fag, det er ingen tvil om det. Men han kan forklare med enkle ord også.
“Jeg liker at det ser pent ut. Jeg liker estetikk. Så er jeg nok litt perfeksjonist”.
Når Erik skal gå løs på en videoproduksjon i B17, er det viktigste spørsmålet han stiller seg: Hva ønsker kunden at publikum skal se? Han fokuserer mye på hva som skal være i fokus, hvordan det formidles, og ikke minst hvordan bildene skal settes sammen slik at man får en rød tråd. – “God flyt er viktig”, sier Erik. Han legger spesielt vekt på gode utsnitt og overganger. Det mener han er avgjørende for å drive handlingen frem.
Show, dont tell
Erik ser på video som et kraftig og effektivt virkemiddel fordi man har muligheten til å ta i bruk følelser for å styre et budskap. Selv har han størst tro på at budskapet kommer best frem ved at rollene selv tar del i det, og at man går tett på ansiktsuttrykk. Det mener han blir mer troverdig enn en objektiv observasjon hvor seeren ikke får kjenne på følelsene.
Selv om kunden ofte vil bruke videomarkedsføring til å fortelle om hvor bra produktet eller merkevaren er, er det ikke nødvendigvis det folk vil høre om. Derfor er Erik opptatt av å formidle til sine kunder at budskapet fort faller gjennom uten en interessevekker. Han mener man ikke må undervurdere publikum, men heller bruke levende bilder til å vise frem hva som er bra. Han erfarer at folk ikke vil bli belært. De vil se med egne øyne og gjøre seg opp en mening.
Erik bruker mye tid på å kartlegge omgivelsene og snakke med skuespillerne for å finne de magiske øyeblikkene.
Deler den samme filosofien
Erik har stor yrkesstolthet og leverer aldri fra seg et produkt han ikke kan stå inne for. Derfor er det viktig at han deler den samme filosofien og har det samme etiske verdigrunnlaget som B17.
“Jeg kan identifisere meg med at det er de ekte og nære historiene som selger. Det er en videreføring av reklame som jeg mener har stor effekt, spesielt i videomarkedsføring”.
Se vår showreel
KONTAKT OSS OM VIDEOMARKEDSFØRING