Adidas at de overinvesterte i digital markedsføring

Dette gjorde Adidas feil i sin digitale markedsføring og dette kan vi lære av feilen

HJEM BLOGG – DETTE GJORDE ADIDAS …
I en artikkel publisert på Marketingweek sier Adidas at de overinvesterte i digital markedsføring. Ved kun å fokusere på ROI og performance uten å tenke merkevarebyggende, førte det til at de puttet for mange egg i en kurv. Hva hadde det å si for deres markedsføring?

“That led Adidas to over-invest in paid search, for example, an error it uncovered in its Latin America market when a breakdown at Google AdWords and therefore inability to invest in paid search didn’t lead to a dip in traffic or revenue coming from SEO.”

La oss først se nærmere på hva Adidas sin lekse er, og hvordan den kan påvirke oss.

I korte trekk har Adidas sett at de fleste kjøp har kommet direkte via søk i Google. De har derfor puttet store markedsmidler i denne kanalen, med bakgrunn i god rådgivning fra Google sine algoritmer samt en felles enighet fra markedet om at søkeordskampanjer er en smart strategi.

Men høsten 2019 fikk de vite at de har tatt helt feil. Det viste seg at i Sør-Amerika var det et problem med Google Ads som gjorde at det ikke ble vist noen annonser til forbrukerne. Ut ifra strategien til Adidas skulle dette bety at antall salg i nettbutikken ville synke drastisk. Tross alt var hele markedsstrategien deres bygget rundt søkemotorannonsering som hovedkanal.

Det som skjedde var at salget var likt som tidligere. Likt som samme periode året før, og likt som de hadde estimert seg frem til i strategien. For Adidas betydde dette at «siste-klikk-tankegangen» deres var feil, og at alle andre markedstiltak de gjorde hadde en like stor funksjon i kjøpsreisen. Med andre ord kastet de bort store summer på noe som ikke viste seg å ha effekt. 

Hvordan bør man legge opp en markedsstrategi?

Når man skal legge opp en god markedsstrategi bør fokuset være på å bli folks «top-of-mind» fremfor kun å tenke salg. Til syvende og sist kjøper kunden av de som har størst troverdighet, som oppfattes å ha best kvalitet og som gir den beste kjøpsopplevelsen.

Derfor bør følgende kanaler være med i strategien:

  • Visuelle kanaler som Facebook ads og programmatisk.
  • Kunnskap- og trygghetsbyggende kanaler som innholdsproduksjon, gjerne gjennom tekst og film.
  • En landingsside som gir kunden det den ønsker.
  • Søkemotorannonsering for å skille dine produkter mot konkurrentenes produkter.

Les også: Salgsutløsende eller merkevarebyggende annonsering?


Hva blir funksjonen til betalt søk?

Hovedfunksjonen til betalt søk blir å skille mellom lokale konkurrenter og konkurrerende produkter. Hvis du selger et tilsvarende produkt som andre i samme område, vil en god søkeordskampanje gi deg resultater ved at det er du som sitter igjen med kundens «siste klikk». Mangler du derimot søkmotorannonsering, og kampanjen din ikke er god alene, kan det ende med at dine markedstiltak kommer konkurrenten din til gode.

Det er viktig å huske på at søk i seg selv ikke driver salget, men at det er den kanalen som ofte gir det siste klikket fra kunden har tatt en kjøpsbeslutning til den gjennomfører et kjøp.

Bratt læringskurve - enda en bedriftspodcast?
Slik kan vi hjelpe deg med Facebook-annonsering
Design - merkevarens håndtrykk og personlighet

Få med deg alle
oppdateringer fra B17

Vil du ha inspirerende og faglig innhold om markedsføring og prosjekter vi jobber med? Meld deg på vårt nyhetsbrev som sendes ut en gang i måneden. 

 

Vi bruker cookies for din brukeropplevelse – Les mer