fbpx
derfor bør du starte tidlig med å skaffe interessenter til boligprosjektet

Derfor bør du starte tidlig med å skaffe interessenter til boligprosjektet

HJEM BLOGG – DERFOR BøR DU …
Det utvikles boliger som aldri før og private boligaktører kjemper en hard kamp om boligkjøperne. For bolig er viktig for folk. Derfor bør du sørge for å markedsføre boligprosjektet i god tid før salgsstart.

I følge SSB bruker vi nordmenn i snitt 15 timer og 21 minutter av døgnet ved eller i boligen vår. Lang tid ja, men kjøpsreisen for anskaffelse av nybolig er lenger – mye lenger. Så hvordan skal du som eiendomsutvikler skaffe leads til dine boligprosjekter?

En interessevekker

Jobber du med markedsføring av bolig eller boligprosjekter kan du komme langt med gode forberedelser og kunnskap om målgruppen. Som markedsfører bør du alltid starte med research. En enkel modell vi «låner» fra journalistikken er hvem, hva, hvorfor, hvordan og hvor. Spørsmålet er når bør du starte med å hente inn dine potensielle kjøpere? Når starter ditt boligprosjekt sin salgsreise, men viktigst av alt, når starter boligkjøpernes kjøpsreise?

Det er mange faktorer som spiller inn ved valg av bolig. Summen av disse danner en magefølelse, og evner du vekke den tidlig vil du over tid kunne klare å bearbeide interessenten til å velge ditt prosjekt. La oss se nærmere på hvordan du kan vekke interesse – både for å i det hele tatt flytte, men også hvordan du skal påvirke boligvalget.

(Bolig)kjøpsreisen

Når du leser et boligprospekt er det som oftest fylt opp med bilder og tekst som oser av positivitet og illustrasjoner av et lykkelig liv. Denne oppskriften benytter boligutviklere og eiendomsmeglere seg av ofte. Men når interessenten sitter fysisk med prospektet, har besøkt nettsiden eller lastet ned innhold, er kjøperen langt ned i kjøpstrakten. Nøkkelen ligger i å lokke interessenten inn i denne trakten så tidlig som mulig.

Kjøpstrakt

Tidligere kjøpstrakter har gjerne hatt en start og en slutt. I moderne markedsføring ønsker vi ikke at kjøpsreisen slutter, men at den gjentar seg. Lojalitet er undervurdert og dette smitter igjen over i den beste form for markedsføring, nemlig «word og mouth»; det at noen snakker positivt om deg.

Igjen fokuserer vi her på sluttproduktet. Beboerne har flyttet inn og snakker varmt om boligen sin til sitt nettverk.  Men hvordan startet kjøpsreisen til beboeren? Første erkjennelse du må ta høyde for i markedsføringen din er at denne reisen er lang. I et tettbefolket sted er konkurransen høy og bruktboligmarkedet er din største konkurrent. Og det er her du må skape drømmen om å bo i et nybygg, med alle moderne fasiliteter. Dette er ditt konkurransefortrinn og det er det som må kommuniseres.

Bruktboligmarkedet er din største konkurrent. Skill deg ut!

Vekk riktig følelse!

De fleste kjøp starter i dag i en søkemotor, det være seg Finn.no eller Google. Kunnskap om disse systemene er essensielt. Her kan du hente ut data som gir deg et bilde av målgruppen din. Har du først dannet deg et bilde av målgruppens behov, blir det enklere å kommunisere. Eldre folk vil ikke ha hus og hage. Unge folk har begrenset budsjett og reisevei til arbeid er i mange tilfeller avgjørende for valg av bolig. Skaff deg innsikt og bruk det i alle ledd i markedsføringen. Du eier prosjektet, mens eiendomsmegleren selger det. Inn i teamet bør du skaffe deg en analytiker, kommunikator og så krydrer du det hele med en kreatør. Denne tredjeparten er viktig for å få satt ord og bilde på følelsen ditt boligprosjekt skal gi.

God markedsføring skal huskes, føles og deles

Finn-annonser og overnevnte prospekter bruker ofte formuleringer som «Det moderne landliv» «Det gode liv …» også videre. Disse tradisjonelle kanalene har sine begrensinger og da snakker vi ikke om rekkevidde, men mulighet for å vise frem godt innhold med formål om vekke følelser. God markedsføring skal huskes, føles og deles. Det er her historiefortelling kommer inn. Det er her du skaper interesse.

Viktigheten av en sterk visuell profil med logo, navn og plantegning danner et bilde av hvordan du som utbygger fremstilles og det er her kjøpsreisen starter. Du ønsker å fremstå profesjonell og du ønsker at ditt prosjekt er «top of mind». Det kan være de små detaljene som skiller et boligvalg. 

Uten oppmerksomhet vil du bomme før du har startet og det kan være vanskelig å hente seg inn. Du ønsker jo mest verdi for markedsbudsjettet og du bør sikte mot lav frekvens og høyt engasjement. I den moderne markedsføringen må man spre budsjettet ut i flere kanaler – såkalt omnikanal-strategi. Her kan det vært lurt å samarbeide med et mediebyrå med spisskompetanse på markedsføring.

Som markedsfører har du flere strenger å spille på for å skape oppmerksomhet. Merkevare, lokasjon, pris, ferdigstillelse og arkitektur vil påvirke den «søkende» kjøperen. Sørg for å posisjoner deg i Google Søk. Like viktig er det med en god nettside hvor kjøperne enkelt kan kontakte deg for å melde sin interesse.

Boligutvikleren med den beste totalpakken, en god visuell profil og digital brukervennlighet på sin nettside vil i første fase skaffe relevant trafikk og interessenter. Og interessenter- det vil du ha! 

SLIK LAGER DU EN MARKEDSSTRATEGI – KORT FORTALT

Vi har laget en skissevideo som enkelt forklarer hva en markedsstrategi bør inneholde når du skal markedsføre ditt boligprosjekt. 

Trenger du hjelp til å lage et podcastkonsept?
Slik kan bedriftspodcast styrke lojaliteten til merkevaren din
3 gode grunner til at du bør starte med bedriftspodcast

Få med deg alle
oppdateringer fra B17

Vil du ha inspirerende og faglig innhold om markedsføring og prosjekter vi jobber med? Meld deg på vårt nyhetsbrev som sendes ut en gang i måneden. 

 

Vi bruker cookies for din brukeropplevelse – Les mer