fbpx
bedriftspodcast

3 gode grunner til at du bør starte med bedriftspodcast

HJEM BLOGG – 3 GODE GRUNNER …

Bedriftspodcast er en effektiv kommunikasjonskanal for å få lytternes fulle oppmerksomhet. Det gir deg muligheten til å ta tankelederskap innenfor din bransje og formidle ditt budskap uten forstyrrende elementer.
  1. Podcast styrker merkevaren din

    Når du hører på podcast har du selv valgt å lytte til akkurat den podcasten. Du har bevisst søkt den opp og valgt å bruke tid på den. Det gjør at podcast er en unik mulighet til å kunne formidle det du ønsker, uten forstyrrende elementer som man ofte opplever når man scroller gjennom feeden i sosiale medier, eller leser nettsaker der annonser popper opp i tide og utide. Her kan du virkelig utnytte muligheten til å engasjere, inspirere og informere. Gjennom podcast snakker du direkte til lytterne dine. Det gjør det lettere å etablere en god relasjon mellom deg og de som hører på. Når du snakker om temaer som oppleves som nyttige og engasjerende, oppstår det etterhvert et tillitsforhold som gjør at lytterne stoler på deg som fagperson, og blir inspirert av det du forteller. Det vil styrke selskapet og merkevaren du representerer, både gjennom å profilere deg og de ansatte gjennom podcasten, men også ved å få frem hvilke verdier og visjoner som ligger bak merkevaren. I tillegg vil du kunne etablere nye kontakter gjennom å invitere gjester inn i podcasten. Det gir deg muligheten til å utvide nettverket innenfor bransjen, samtidig som at andre folk i bransjen legger merke til deg og bedriften din.

  2. Podcast er lett tilgjengelig og enkelt å fordøye

    Fordi podcast kun krever tilgang på lyd, er det en enkel måte å fordøye informasjon. Den bør være lettbent og lett tilgjengelig, slik at du kan lytte mens du bedriver tiden med noe annet, som for eksempel reise, trening, husarbeid, tur eller annet. Uansett hvor du befinner seg, skal det være mulig å sette på en podcast i øret.

    Når du lytter til podcast er det stort sett med fokus på hva som blir sagt, fremfor at det skal fungere som “bakgrunnsstøy”, slik musikk ofte blir brukt til.  I tillegg vil det ikke oppfattes som reklame. Det gir deg muligheten til å være personlig og snakke som om lytteren din er i rommet. 

  3. Ta tankelederskap og gå i front i din bransje

    Du er kanskje først ute i din bransje til å starte med podcast, eller du har kastet deg på bølgen etterhvert som du ser at konkurrentene dine gjør det. 

    Med podcast har du mulighet til å ta tankelederskap innenfor din bransje og skille deg ut fra dine konkurrenter.  Å ta tankelederskap handler om å eie en del av bransjen eller kategorien din. Dersom du har som mål om å bli den aller beste på løpesko, kan en løpepodcast være et ledd i å ta det tankelederskapet. Eller dersom du er en bilforhandler og ønsker å ta tankelederskap innen eventyrlige reiser med bilen, kan du lage en reisepodcast for å støtte opp under konseptet og strategien. Du kan posisjonere deg til å være en autoritet på det feltet din merkevare tilhører.

HVA MÅ DU TENKE PÅ NÅR DU SKAL LAGE EN BEDRIFTSPODCAST? 

Last ned vår podcastguide som gir deg 5 steg i riktig retning! 

Annonsering i 2023 – hvordan velge kanal og budskap?
AI – bør bransjen bli bekymra?
Merkevarene som alltid er i opposisjon - Rebellene

Få med deg alle
oppdateringer fra B17

Vil du ha inspirerende og faglig innhold om markedsføring og prosjekter vi jobber med? Meld deg på vårt nyhetsbrev som sendes ut en gang i måneden. 

 

Vi bruker cookies for din brukeropplevelse – Les mer