Når man jobber tett på mennesker sånn som vi gjør, hører man mange historier i løpet av et år. Noen handler om mestring, utvikling og fremdrift. Noen om nederlag, læring og erfaring. De aller fleste handler om bevegelse. Som samfunn beveger vi oss hver dag, mot noe nytt, noe annet. I denne bevegelsen ligger det gull; et stort, glitrende potensial til å dele sin (merkevares) historie, på en ekte, nær og ærlig måte.
Å forvalte disse historiene er ingen liten oppgave, ingen ting vi tar lett på. Kommunikasjonsfaget ligger som et åpent landskap, og er også i sin egen (bransjes) utvikling. Hvordan ivareta nerven i budskapet, uten at det går på bekostning av klikk, lesetid og konvertering? 2021 har lært oss en hel del.
Januar
Sisters in Business
“Bagasje”
Idé/ Film
Sisters in Business er en sosial virksomhet som skaper arbeid for kvinner med innvandrerbakgrunn. De produserer unike, bærekraftige funksjonelle produkter. Ett av produktene de ønsket å selge flere av var et handlenett, som i seg selv er et praktisk og anvendelig produkt, men ved å bruke dette nettet støtter man opp om organisasjonens formål; å få kvinner ut i arbeid slik at de kan bli økonomisk uavhengige.
SurfCamp er en aktivitetsleir for barn mellom 7 og 15 år som foregår ved Hvalstrand bad i Asker. Her får barna være med på morsomme vannaktiviteter, oppleve mestringsfølelse og ikke minst møte nye venner.
SurfCamp ønsket å skape oppmerksomhet rundt campen for å få fylt opp plassene, slik at de også i år kunne gjennomføre sommercampen barna er så glad i.
Mars
Stabekk vgs.
Merkevarebygging og ledelse/ Prosjektoppgave
Veiledning

Merkevarebygging og ledelse ved Stabekk vgs. gjennomfører hvert år en prosjektoppgave der en aktør i bransjen blir engasjert til å utvikle oppgave, briefe elevene og gjennomføre veiledning.
Oppgavens innledning var slik:
«Vi har alle en psykisk helse. Gjennom å spre kunnskap og informasjon om tematikken, fremmer vi åpenhet og kommunikasjon som er forebyggende og helsefremmende. Ved å ta med personlig historie, setter vi et ansikt på det som er tabu og er et levende bevis på at det blir bedre.»
Leveransen bestod av målgruppeanalyse, strategi og kreativt konsept. Å få dele vår erfaring med elever, men vel så viktig å få innblikk i nye, frie tanker om kommunikasjonsfaget, har gitt oss stor verdi.

April
B17
Egenmarkedsføring
Markedsføring
Som alle andre, har også vi fokus på markedsføring av egen bedrift. Man skulle tro at det var en enkel sak for oss som driver med faget for kunder hver dag. Det er det ikke. Mange mener mye, spesielt kommunikasjonsfolk.
Vi satt egenmarkedsføring på agendaen – for alvor. Hva skal vi fortelle? Hvordan? Hvor? Vi lærte raskt at planlegging er nøkkelen for å lykkes. Ikke bare skal vi klappe oss fornøyd på skulderen fordi vi har laget en plan – vi har gjennomført. Vi har flikket, vi har evaluert. OG vi har definert hvem som skal eie markedsføringen av bedriften.
Frisk Asker er et ishockeylag i øverste klasse og fleridrettsklubb, men de er mest kjent som Asker store stolthet. Klubben har en sterk merkevare og stor supporterklubb i lokalmiljøet. De er aktive i sosiale medier der mange følger klubbens oppdateringer fra kamper, mesterskap og lagets spillere. For å kunne fremstå som en proff og attraktiv klubb som tydelig viser at de satser stort for å opprettholde sin posisjon i Hockey-Norge, så Frisk Asker behov for en mer moderne merkevareprofil.
I podcasten «Bratt læringskurve» får vi et unikt innblikk i folks vei til suksess. Hva var kongstanken og hvordan har den utviklet seg? Vi får vite hva de har lært og hvilke feil de aldri kommer til å gjøre igjen. Og ikke minst hvilke tips de ville gitt dersom de fikk møte seg selv som ung i dag!
Vi er nysgjerrige på hva bedriftsledere og deres selskaper har gjort for å nå den posisjonen de har i dag. Er det tilfeldigheter eller er det en kalkulert reise?
Juli
Frisk Asker + Asker kommune
CHL Promo
Filmproduksjon
Norgesmestere i ishockey, Frisk Asker, deltok i sommer i Champions Hockey League. I den forbindelse produserte vi, i samarbeid med Asker kommune og Frisk Asker Hockey, en promofilm. Filmen skulle brukes til promotering i forkant av turneringen, med hensikt å presentere laget, idrettsklubben og kommunen.
August
Kverneland Bil
Alle skal trives i en bil fra Kverneland Bil
Nettsideutvikling
Kverneland Bil har en lang og tradisjonsrik historie, og har siden 1921 levert Ford til det norske markedet. Deres mål/visjon er at alle skal trives i en bil fra Kverneland Bil. Det innebærer å kunne tilby en bil som passer til store deler av markedet.
For å markedsføre sine 12 bilmerker på en bedre måte, så Kverneland Bil behovet for en mer brukervennlig og fleksibel nettside som også viser frem det store spennet i virksomheten.
September
Zuccarellostiftelsen
“Motbakke”
Idé / Film

Zuccarellostiftelsen jobber for å gi alle barn og unge muligheten til å delta i idrett og fysisk aktivitet – uavhengig av bakgrunn, etnisitet, bosted og økonomi.
I deres arbeid med og mot samarbeidspartnere og sponsorer ønsket stiftelsen å vise hva stiftelsen faktisk bidrar til for barn i idretten. Barneidrett er selvfølgelig fysisk aktivitet, men det er også ofte første møtet med følelser som mestring, glede, samarbeid, nederlag, frustrasjon og motbakke – viktige møter som vi tror er med på å forme barn og skape verdier de tar med seg i livet. Små scener, store øyeblikk.
Filmen blir vist på reklamefrie dager i påsken 2022.
Oktober
Saga Hotels
“Et døgn på Saga”
Filmproduksjon
Saga Hotels er en liten hotellfamilie med fire ulike hotellkonsepter i Oslo sentrum. God atmosfære betyr mye for Saga og det har derfor vært viktig for dem å gjenskape denne opplevelsen i alle sine hoteller.
Vi fikk i oppdrag å formidle nettopp denne atmosfæren, visualisert av et hotellbesøk og hvordan det kan oppleves. Resultatet ble en film med fokus på samhandling mellom besøkende og ansatte, stemningen det gir og de små detaljene som utgjør forskjellen.
Östberg leverer produkter som bidrar til et sunt og godt inneklima der mennesker oppholder seg. De er en ledende aktør innen ventilasjonsaggregat og vifter i det europeiske markedet, men ønsker å ta en større markedsandel i Norge, og da spesielt innenfor privatmarkedet.
Vi ville vise privat- og proffmarkedet hva Östberg bidrar til for sluttbruker. Ingen ser inneklima, men alle nyter godt av et teknisk ventilasjonssystem. Vi vil vise hverdagen slik den burde se ut. Mennesker som driver med alt annet enn å tenke på inneklima, det har Östberg gjort for de. Det du ikke ser, er ofte det viktigste du må ha.

Desember
B17
“Hør hør”
Idé, lyd
Flere av våre kunder har i 2021 vært nysgjerrig på annonsering via lyd. Smart, og helt i tiden. Vi inngikk i samme år et samarbeid med P4-gruppen hvor vi fikk delta i et pilotprosjekt for kjøp av digitalradio programmatisk.
For å tilby målgruppen inspirerende og nyttig lydinnhold, er det viktig å ha noe fornuftig å si. Sammen med det dyktige produksjonsmiljøet hos Både Og, produserte vi lydreklame for flere av våre kunder med stor suksess.
Vi har stor tro på lyd, også i 2022.
TRENGER DU HJELP TIL KOMMUNIKASJON OG MARKEDSFØRING?
Vi ser frem til 2022 med stor optimisme. Ny historier skal fortelles. Nye møter skal skje. 2022 – nå gjør vi det.